Cały krajowy program produkcji i dystrybucji biometanu wymaga zmobilizowania ok. 70 mld zł - ocenił wiceprezes PGNiG Jarosław Wróbel. Spółka chce być organizatorem tego rynku a nie producentem, nie będzie więc ponosić całości tych wydatków.
Jak mówił w czwartek dziennikarzom Wróbel, całość programu to nie tylko budowa kilku tysięcy biogazowni, ale także m.in. przebudowa należących do GK PGNiG sieci dystrybucyjnych, by zlikwidować w nich „wąskie gardła” dla biometanu.
PGNiG chce zapraszać do programu biogazownie na zasadzie franczyzy, oferując inwestorom organizację rynku, przyłączenie do sieci i zbyt produkowanego biometanu - wyjaśnił Wróbel. Jak dodał, budowę sieci takiej franczyzy PGNiG chce zacząć w 2021 r. Jednak podłączenie do sieci dystrybucyjnej pierwszej biometanowni planowane jest już w 2020 r. Sieć produkujących biometan biogazowni to prawdziwa energetyka rozproszona - ocenił wiceprezes.
Prezes PGNiG Jerzy Kwieciński stwierdził z kolei, że programy unijne powinny przewidywać dofinansowanie typu grant czy dotacja dla małych i średnich inwestorów, czy samorządów, budujących takie biogazownie.
Według PGNiG krajowy potencjał produkcji biogazu to ok. 13-15 mld m sześc. rocznie, z czego 7-8 mld mógłby stanowić biometan, czyli oczyszczony biogaz o odpowiednio wysokich parametrach.
Celem PGNiG jest zagospodarowanie w ciągu 10 lat połowy tego wolumenu, czyli 4 mld m sześc. biometanu rocznie, co przekłada się na ok. 10 proc. domieszkę biometanu do gazu ziemnego w sieciach dystrybucyjnych.
Wiceprezes Wróbel oszacował, że koszt budowy biogazowni z dobrym modułem oczyszczania biogazu produkującej 6-8 mln m sześc. biometanu rocznie to ok. 30 mln zł. (PAP)
Carnival Corporation z dobrym wynikiem za pierwszy kwartał
Stoczniowcy wyróżnieni przez marszałka za wkład w rozwój województwa pomorskiego
Optonaval nawiązuje współpracę z Damen Naval przy budowie niemieckich fregat nowej generacji
Rozpoczyna się budowa trzeciego, atomowego okrętu podwodnego dla Francji
Elektryczne wodoloty ze Sztokholmu wypłyną na wody Abu Zabi
Morskie baterie pod kontrolą. Corvus Energy skontroluje baterie w czasie rejsu