• <

Technologia w służbie ochrony infrastruktury krytycznej

gm

24.10.2022 09:22 Źródło: Enamor
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Technologia w służbie ochrony infrastruktury krytycznej

Partnerzy portalu

Technologia w służbie ochrony infrastruktury krytycznej - GospodarkaMorska.pl
Fot. Enamor

O tym, jak istotnym zagadnieniem jest ochrona i bezpieczeństwo infrastruktury krytycznej, takiej jak rurociągi czy terminale przeładunkowe krytycznych surowców energetycznych, w otaczającej nas dziś rzeczywistości nie trzeba już nikogo przekonywać. Niemal codziennie w mediach usłyszeć możemy informacje dotyczące awarii lub uszkodzeń kluczowych dla funkcjonowania państw i gospodarek instalacji. Koszty ponoszone w sytuacji powstania takich szkód są bardzo często trudne do oszacowania biorąc pod uwagę ich szeroko rozumiany wpływ na gospodarkę i bezpieczeństwo publiczne. Zagadnienie ochrony infrastruktury krytycznej nabiera więc dziś bardzo szczególnego znaczenia.

Wraz ze wzrastającą od lat świadomością zagrożeń w tych obszarach, na rynku pojawiają się coraz to nowocześniejsze rozwiązania, których zadaniem jest zabezpieczenie a także przeciwdziałanie ryzykom dla tak ważnych obiektów czy instalacji.

– Jednym z doświadczonych dostawców rozwiązań ukierunkowanych na bezpieczeństwo infrastruktury krytycznej jest gdyńska spółka Enamor W swojej ofercie posiada ona rozwiązania z zakresu elektroniki, nawigacji i automatyki, których bardzo istotną częścią są systemy służące zabezpieczeniu infrastruktury krytycznej – mówi Filip Papierz, dyrektor Pionu Handlowego Enamor Sp. z o.o.

– Z racji ulokowania swojej aktywności w przemyśle morskim proponowane przez Enamor systemy ochronne obejmują szereg rozwiązań pozwalających na zabezpieczenie przed zagrożeniami pochodzącymi spod wody, z jej powierzchni jak też z lądu i powietrza – podkreśla. 

Autonomiczne pojazdy podwodne 

Do najważniejszych propozycji w tej dziedzinie, które spółka kieruje do swoich odbiorców zaliczyć należy pojazdy autonomiczne typu Gavia.

Pojazd AUV Gavia (ang. Autonomous Underwater vehicle), zaprojektowany przez islandzkiego producenta Teledyne Gavia, dzięki swej modułowej budowie jest wygodny w użyciu. Ułatwia ona szybki  transport i konserwację, a jednocześnie zachowuje gotowość operacyjną i niezawodność. Oprócz podstawowych komponentów, Gavia może być wyposażona w różnego rodzaju dodatkowe moduły czujników, w zależności od przeznaczenia i celu misji, dobierane w momencie zakupu lub w późniejszym terminie.

– Ta wszechstronność tworzy nieoceniony zasób, który można optymalnie skonfigurować dla misji patrolujących instalacje podwodne takie jak np. rurociągi, misji detekcji i zwalczania min, poszukiwania i ratownictwa lub hydrografii, bez ograniczania się do jednego tylko zadania. Dzięki wbudowanym sensorom, Gavia rejestruje obraz sonarowy dna w wysokiej rozdzielczości, pozostając w zanurzeniu przez kilka godzin ciągłej pracy przy prędkościach pomiarowych do pięciu węzłów – tłumaczy dyrektor Papierz.

Pojazd w konfiguracji do monitorowania rurociągów podwodnych posiada dodatkowy sonar boczny, który wsparty specjalistycznym oprogramowaniem pozwala na analizę otoczenia rurociągu i detekcję potencjalnych zagrożeń. Po powrocie pojazdu, operatorzy analizują zebrany materiał i decydują o sposobie przeprowadzenia dalszych działań operacyjnych. 

Stacjonarne i przenośne systemy detekcji zagrożeń podwodnych

W przypadku zabezpieczenia infrastruktury portowej, rozwiązaniem pozwalającym na detekcję i ochronę są stacjonarne i przenośne systemy sonarowe służące wykrywaniu zagrożeń pochodzących spod wody – nurków oraz podwodnych pojazdów różnego typu. Instalacje takie pozwalają na elastyczny dobór konfiguracji zależnie od potrzeb danego obiektu a ich wysoka skuteczność staje się gwarantem jego bezpieczeństwa. Sonary takie służyć też mogą doraźnemu zabezpieczeniu przykładowo - zakotwiczonego okrętu lub zacumowanego przy nabrzeżu portowym statku takiego jak  FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit) pełniącego funkcję pływającego terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu LNG. Nietrudno też zbudować bardziej skomplikowane instalacje oparte na przenośnych sonarach detekcji nurków.

Połączenie kilku takich czujników pozwala skutecznie zabezpieczyć większy teren, taki jak basen portowy, przystań, czy zatoka. Zależnie od uwarunkowań środowiskowych uzyskujemy w ten sposób zasięgi detekcji sięgające kilkuset metrów, co pozwala służbom pozyskać czas niezbędny na reakcję i zapobieżenie bądź znaczne ograniczenie skutków potencjalnego sabotażu. Warto podkreślić, iż systemy takie mogą zostać zintegrowane z podwodnymi hailerami, które pozwalają na podwodną emisję komunikatów dźwiękowych lub nawet powodować ogłuszanie zbliżającego się nurka.

Systemy antydronowe

Komplementarnym do zabezpieczeń przeciw zagrożeniom z wody rozwiązaniem są systemy antydronowe. Pomimo wciąż nie nadążającymi za potrzebami w tym zakresie przepisami, na rynku dostępne są sprawdzone i skuteczne systemy czerpiące swoje doświadczenia z zastosowań militarnych i bezpośredniego pola walki. Jest to typowy przykład migracji technologii stosowanych pierwotnie dla potrzeb wojska i przenikania ich do zastosowań cywilnych czy przemysłowych.

– W naszej ofercie posiadamy zarówno małe, przewoźne i kompaktowe rozwiązania, jak też skalowalne systemy o bardzo rozległych możliwościach pozwalających nie tylko na wykrycie zagrożenia, ale też na skuteczne jemu przeciwdziałanie – podsumowuje Filip Papierz.

Gdyńska spółka Enamor  posiada ponad dwudziestoletnie doświadczenie w realizacji projektów z zakresu wsparcia eksploatacji infrastruktury krytycznej oraz w branży wojskowej i morskiej. Firma z powodzeniem realizuje zadania związane z projektowaniem, uruchamianiem i integracją systemów w obiektach zabezpieczających funkcjonowanie gospodarki oraz dla Sił Zbrojnych RP, w tym dla: Agencji Uzbrojenia MON, Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych czy Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.