• <
PZT_1100x200_gif_2020

Szybciej i sprawniej koleją ze Śląska do portów

Strona główna Porty, logistyka Szybciej i sprawniej koleją ze Śląska do portów
Szybciej i sprawniej koleją ze Śląska do portów  - GospodarkaMorska.pl
fot. pixabay.com

ew

21.01.2021 Źródło: Ministerstwo Infrastruktury

Modernizowana jest linia kolejowa nr 131, tzw. węglówka, łącząca Śląsk i porty Trójmiasta. Prace trwają na łódzkim odcinku linii Rusiec Łódzki - Zduńska Wola Karsznice. Efektem będzie lepsza oferta podróży oraz sprawniejszy przewóz towarów na tej ważnej dla gospodarki linii.

Wykonawca prowadzi roboty na torach i przy sieci trakcyjnej. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych SA o wartości ponad 580 mln zł realizowana jest z udziałem środków unijnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Modernizacja linii kolejowych trwa w całej Polsce. Cel tych inwestycji jest jasny: to bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej. Jednym z jej kluczowych elementów jest zmodernizowana linia 131 - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Wykonawca pracuje na odcinku od stacji Rusiec Łódzki do stacji Kozuby. Roboty obejmują też tory i rozjazdy na stacji Chociw Łaski. Na dwutorowej linii utrzymany jest ruch pociągów po jednym torze. Budowę nowych torów poprzedza demontaż wyeksploatowanych elementów linii kolejowej. Przy użyciu ciężkiego sprzętu usuwane są szyny i podkłady. Specjalistyczny pociąg demontuje starą sieć trakcyjną. Obok torów wykonawca montuje już fundamenty pod nowe konstrukcje, na których zawieszona będzie sieć trakcyjna.

PLK zwiększają komfort obsługi podróżnych na stacjach Chociw Łaski, Kozuby, Zduńska Wola Karsznice Południowe, Zduńska Wola Karsznice oraz przystanku Siedlce Łaskie. Perony zostaną przebudowane i dostosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Na stacji Chociw Łaski wybudowana zostanie nowa kładka nad torami wyposażona w windy dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na stacji Chociw Łaski i na przystanku Siedlce Łaskie rozbierane są perony. Kolejnym etapem będzie wzmacnianie podłoża i układanie kabli. Wiosną przewidziana jest budowa nowych peronów. Gromadzone są materiały niezbędne do prac m.in. ścianki i płyty peronowe.

Przebudowane tory, rozjazdy i nowe urządzenia zabezpieczające umożliwią prowadzenie pociągów pasażerskich z prędkością do 140 km/h, a towarowych do 120 km/h. Zwiększy się również przepustowość trasy, co umożliwi przejazd większej liczby pociągów. Sprawny przewóz ładunków wpłynie na rozwój gospodarki i regionu. Inwestycja zwiększy konkurencyjność kolei – ekologicznego transportu w stosunku do przewozów drogowych.

Prace na odcinku Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice obejmują wymianę 20 km torów, sieci trakcyjnej oraz 62 rozjazdów. Zaplanowano przebudowę 10 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów nad rzekami Widawka i Grabia.

Zwiększy się poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym oraz drogowym, dzięki modernizacji 17 przejazdów. Sprawny i bezpieczny przejazdu pociągów pasażerskich i towarowych zapewni Lokalne Centrum Sterowania w Zduńskiej Woli Karsznicach. LCS wyposażony będzie w nowoczesne systemy i sprzęt komputerowy.

PKP PLK SA we wrześniu 2019 r. roku podpisały umowę na zaprojektowanie i wykonanie robót na linii kolejowej nr 131 na odcinku Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odcinku Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”.
Zakończenie prac zaplanowane jest w I kwartale 2023 r.

Większe możliwości transportowe Magistrali Węglowej
Linia kolejowa łącząca Śląsk z portami jest modernizowana również na innych odcinkach. Od jesieni ubiegłego roku prowadzone są roboty na 14-km szlaku od miejscowości Kalina do stacji Herby Nowe i Wręczyca oraz na 11-km odcinku Miedźno – Działoszyn. Prace obejmują też łącznicę 704 Herby Stare – Herby Nowe. Wartość inwestycji to ponad 1,2 mld zł.

W ramach tych prac PLK poprawią komfort podróżnych na stacjach: Herby Nowe, Chorzew Siemkowice i Rusiec Łódzki. Perony zostaną przebudowane i dostosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. PLK planują poszerzenie zakresu zadania o odbudowę peronów na stacjach Działoszyn i Kłobuck. To działanie z myślą o pasażerach, uwzględniające inicjatywę mieszkańców, samorządów oraz deklaracje przewoźnika o wznowieniu połączeń pasażerskich i postojach.

Równocześnie PLK przygotowują dokumentację projektową dla przebudowy kolejnych odcinków linii nr 131 tj. Zduńska Wola Karsznice – Dąbie nad Nerem (LCS Zduńska Wola Karsznice), Dąbie nad Nerem – Złotniki Kujawskie (LCS Inowrocław), Twarda Góra – Tczew (LCS Tczew).

port_gdańsk_390x100_2020

Surowce

 Ropa brent 65,82 $ baryłka  -0,95% 15:58
 Cyna 29485,00 $ tona -0,19% 23 lut
 Cynk 2859,00 $ tona -1,04% 23 lut
 Aluminium 2136,00 $ tona -0,79% 23 lut
 Pallad 2472,00 $ uncja  1,15% 15:58
 Platyna 1259,35 $ uncja  -1,26% 15:58
 Srebro 27,85 $ uncja  -0,57% 15:58
 Złoto 1781,45 $ uncja  -1,25% 15:58

Dziękujemy za wysłane grafiki.