ew
Gigantyczna pływająca farma rybna Havfarm 1 zwodowana w chińskiej stoczni CIMC Raffles. Jak twierdzi jej projektant - norweska firma NSK (Nordlaks) - pomimo globalnego kryzysu związanego z pandemią koronawirusa, w ostatnich tygodniach odnotowano stały postęp budowy i wyposażania.
Havfarm 1 przybędzie do Norwegii latem tego roku, ale dokładny harmonogram ukończenia, ostatecznego uruchomienia i testowania wyposażenia pokładowego nie jest jeszcze znany. Pierwsze operacje zostały pierwotnie zaplanowane na drugi kwartał 2020 r., ale w związku z pandemią koronawirusa, data ta może ulec zmianie.
Jak informuje NSK, na tym etapie budowy projekt w dużym stopniu polega na personelu wielu różnych dostawców zewnętrznych, a ścisłe ograniczenia w podróży do i z Chin niewątpliwie wprowadzają dużą dozę niepewności co do terminowości realizacji.
Chociaż stocznia CIMC Raffles Shipyard znajduje się w Yantai czyli z dala od epicentrum epidemii Covid-19, przedłużone chińskie święta i przepisy dotyczące samoizolacji, zaczęły wpływać na projekt już w jego wczesnym etapie. Jak dodaje NSK: "sytuacja w Yantai wraca do normy, ale ostatnio wprowadzono w Chinach ograniczenia w podróżowaniu dla zagranicznych turystów, aby zapobiec nowym epidemiom".
Nordlaks podpisał kontrakt na budowę Havfarm 1 na początku 2018 roku. Według wstępnego projektu, konstrukcja miała mieć aż 430 metrów długości. W późniejszym etapie projektowania, skrócono ją do obecnej długości 385 metrów.
Havfarm 1 ma pomieścić do 10 000 ton łososia w sześciu boksach o wymiarach 50 × 50 metrów każdy. Półzanurzalna konstrukcja ma wytrzymać napór 10-metrowych fal. Przy niesprzyjających warunkach pogodowych, możliwe będzie odbalastowanie i podniesienie konstrukcji o 4 metry, co jeszcze zwiększy jej odporność na fale. Zakotwiczenie Havfarm 1 u wybrzeży Norwegii (w pobliżu Hadseløya) jest zaplanowane na lato tego roku, zaraz po zakończeniu okresu zakwitu alg.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów