JK
Piret, drugi z serii dwóch promów pasażersko-samochodowych budowanych dla Portu Tallinn, został zwodowany w czwartek (28.01) w stoczni Remontowa Shipbuilding. To najnowocześniejsze jednostki tego typu z napędem konwencjonalnym w basenie Morza Bałtyckiego.
Wodowanie odbyło się w obszarze byłej Stoczni Gdynia. Kadłub został zbudowany przez podwykonawcę, firmę IRKO, która wybudowała prom na terenie wydzierżawionym od stoczni Crist. Atutem promów są niskie koszty eksploatacji. Zoptymalizowany kształt kadłuba przystosowany do pracy w ciężkich warunkach lodowych, przyczyni się do zmniejszenia zużycia paliwa oraz mniejszej emisji toksycznych substancji do atmosfery. Wysoki poziom automatyki pozwoli na eksploatację przy zmniejszonym do minimum stanie załogi. Promy o długości 114 metrów jednorazowo będą mogły zabrać na pokład 150 samochodów osobowych oraz 600 pasażerów. Statki przekazane zostaną armatorowi w 2016 roku.
Statki zbudowane będą według projektu opracowanego przez biuro projektowe LMG.
Port w Tallinie, który zamówił jednostki, jest obecnie największym ośrodkiem obsługującym ruch towarowo – pasażerski w Estonii. W celu usprawnienia połączeń lokalnych pomiędzy wyspami leżącymi wzdłuż zachodniego wybrzeża Estonii konieczne stało się zwiększenie posiadanej dotychczas floty.
Promy w liczbach
Podstawowe parametry:
Długość całkowita - 114,00 m
Długość p.p. - 103,50 m
Szerokość konstrukcyjna - 19,20 m
Szerokość max. - 19,70 m
Wysokość do pkł głównego - 6,00 m
Zanurzenie konstrukcyjne - 4,00 m
Prędkość - 15,0 kn
DWT - 634 t
Urządzenia ratunkowe:
Dwa (2) kompletne systemy MES dla 618 osób
Jedna (1) 6-metrowa szybka łódź ratunkowa
Kamizelki i koła ratunkowe – zgodnie z przepisami
System napędowy:
Dieslowo-Elektryczny
Sumaryczna moc generatorów ponad 5000 kWe (przy 1500 obr./min.)
Dwa (2) pędniki azymutalne (FPP, każdy o mocy 2000 kW, spełniające wymagania klasy lodowej DNV ICE-1A)
Wyposażenie pokładowe:
Jedna (1) dziobowa i jedna (1) rufowa hydraulicznie sterowana przyłbica
Jedna (1) hydrauliczna wciągarka kotwiczna
Cztery (4) hydrauliczne kabestany
Pojemność:
Załoga - 18
Miejsca pasażerskie - 600
Samochody osobowe - 150
Samochody ciężarowe i osobowe 10 & 62
Klasa:
Promy będą odpowiadać wymaganiom DNV:
DNV +1A1 R3 ICE-1A CAR FERRY B E0
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów