24 czerwca w Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni odbyło się wodowanie nowoczesnego katamaranu naukowo-badawczego, który powstał na zamówienie Uniwersytetu Gdańskiego. Jednostka powstała w ramach współpracy konsorcjum stoczni Nauta i Crist. W uroczystej ceremonii wodowania uczestniczyli przedstawiciele władz Miasta, reprezentacja Uniwersytetu Gdańskiego, dziennikarze oraz mieszkańcy Trójmiasta.
Prototypowy katamaran został wyposażony w specjalistyczne urządzenia do interdyscyplinarnych badań środowiska i przyrody Morza Bałtyckiego. Oprócz laboratoriów wewnątrz statku są również obserwatoria i sala seminaryjna dla studentów. Dzięki bogatemu wyposażeniu, Oceanograf będzie jedną najnowocześniejszych jednostek pływających pod polską banderą. Ze względu na rozległy zakres badań, które będą prowadzone z jednostki(badania dna morskiego, badania batymetryczne, badania chemiczne, badania geologiczne), będzie ona w sobie łączyć funkcje różnego typu jednostek. Na statku zastosowano dwukadłubową konstrukcję, która minimalizuje kąt przechyłu , co jest szczególnie ważne przy prowadzeniu badań na morzu, ponieważ każdy niezamierzony ruch statku może zakłócić pomiary. Statek ma 49,5 m długości i 14 m szerokości i może osiągać prędkość 12 węzłów. Nadzór klasyfikacyjny nad budową pełnił Polski Rejestr Statków S.A.
Budowa statków o przeznaczeniu naukowo-badawczym jest istotnym obszarem działalności stoczni Nauta. Współpraca ze środowiskiem akademickim umożliwia nam dostęp do nowych technologii i pozwala rozwijać ofertę produktową – powiedziała po wodowaniu Pani Ewa Jagielska, Dyrektor Marketingu w Zakładzie Nowych budów.
Oceanograf to bardzo ważna jednostka dla Uniwersytetu Gdańskiego. Nowoczesna jednostka pozwoli podnieść jakość prowadzonych badań, co otworzy nowe możliwości przed uczelnią – powiedział Dziekan Wydziału Oceanografii i Geografii UG prof. dr hab. Waldemar Surosz.
Oceanograf powstał pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków. Budowa statku została dofinansowana przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Dzięki rozwijającej się współpracy między przedstawicielami przemysłu i nauki oraz wsparciu administracji, istnieje realna szansa na realizację interdyscyplinarnych prac badawczych na najwyższym poziomie oraz budowę zaawansowanych jednostek pływających.
Obok Oceanografu w stoczni Nauta powstaje również jednostka naukowo-badawcza dla Uniwersytetu w Goeteborgu. Statek będzie miał prawie 45 m długości i 11 m szerokości. Na jego pokładzie będą pracować naukowcy i studenci szwedzkiego uniwersytetu. Jednostka będzie służyć do badania i zmian klimatycznych Skandynawii wywołanych przez zmiany kierunków prądów morskich oraz kwasowości wody morskiej. Do tego celu na statku zostaną przygotowane nowoczesne laboratoria i stanowiska badawcze.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów