• <
bulk_cargo_port_szczecin

Alians Ocean Three wycofuje jedną ze swoich nitek handlowych ze szlaku Azja-Europa

24.06.2015 15:33 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Alians Ocean Three wycofuje jedną ze swoich nitek handlowych ze szlaku Azja-Europa

Partnerzy portalu

Alians Ocean Three podjął bezprecedensowy krok i wycofał jedną ze swoich nitek handlowych z trasy Azja-Europa. To pierwszy taki przypadek w historii, gdy armatorzy wycofują swoje jednostki zaraz przed szczytem sezonu.

W skład aliansu wchodzi CMA CGM, CSCL i UASC. Przez kolejne 12 tygodni jedna z ich nitek będzie wycofana z użytku. Powodem jest olbrzymia konkurencja spowodowana niskimi stawkami frachtu (205 dolarów ze TEU). To zmusiło O3 do tak drastycznego posunięcia, które zmniejszy ilość tonażu aliansu na trasie Azja-Europa aż o 20 proc. (12 tys. TEU). Zawieszenie nitki może potrwać dłużej, gdyż eksperci nie przewidują polepszenia się sytuacji w sierpniu na rynku kontenerowym.

Nie wiadomo jak decyzja O3 wpłynie na lipcowe GRI - globalne podwyższenie stawek na rynku kasowym przez armatorów, bo konkurencja aliansu nie zamierza póki co dokonywać podobnych zmian. Armatorzy wciąż jednak liczą, że uda im się podnieść GRI do 900-1300 dolarów za TEU. Krok na jaki zdecydował się alians Ocean Three będzie jednak niewystarczający do utrzymania takich stawek. Pamiętajmy, że w lipcu wciąż na trasie Azja-Północna Europa (w tym DCT Gdańsk) pływać będzie tonaż powyżej 2500 tys. TEU.

Rynek prawdopodobnie po raz kolejny zweryfikuje zapędy armatorów i zmusi do drastycznego obniżenia swoich cen. Na niskim poziomie utrzymuje się bowiem import i eksport z Chin, a rynek wciąż odczuwa skutki nadpodaży jednostek. Od maja do końca tego roku armatorzy nabędą jednostki o łącznej nośności aż 630 tys. TEU. Na podobnym poziomie utrzyma się przyrost kontenerowców w 2016 i 2017 roku.

Armatorzy kontenerowców starają się jednak zaklinać rzeczywistość i wciąż kontraktują duże jednostki. Zamówienie na kontenerowce UCLV (Ultra Large Container Vessels) o nośności ponad 18 tys. TEU złożyli: Maersk, MOL, OOCL i CMA CGM, czyli najwięksi gracze na rynku. Skutkiem tego cała branża jest obecnie zadłużona na 80 mld dolarów. W tej sytuacji wiele firm stoi na rozdrożu. Albo zarobią krocie na rozwoju floty albo będą musieli szukać pomocy banów, by spłacić swoje długi.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.