• <
BOTA_TECHNIK_MEGA

Ważą się losy niemieckich stoczni nad Bałtykiem

ew/Instytut Studiów Regionalnych

15.06.2020 13:52 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Ważą się losy niemieckich stoczni nad Bałtykiem
Ważą się losy niemieckich stoczni nad Bałtykiem - GospodarkaMorska.pl

Rząd landowy Meklemburgii – Pomorza Przedniego wzmaga wysiłki na rzecz wsparcia stoczni Genting Group. W przyszłym tygodniu ma przyjąć plan ratunkowy dla tych przedsiębiorstw. Następnie powinien on zostać zatwierdzony przez komisję finansów parlamentu landowego. Przedstawiciele władz wyrażają optymizm, że negocjacje z bankami, rządem federalnym i odbiorcami wsparcia będą udane.

W zakładach w Wismarze, Warnemünde i Stralsundzie zawieszono prace nad dużymi statkami wycieczkowymi. Większość z około 3000 pracowników od pewnego czasu wykonuje prace w ograniczonym wymiarze czasowym, ten stan ma potrwać przynajmniej do końca września.

Koncern Genting przestał płacić dostawcom w kwietniu i zwrócił się o pomoc do federalnego funduszu wsparcia firm poszkodowanych w trakcie epidemii. W swego rodzaju rezerwie awaryjnej przedsiębiorstwo musiało zamrozić około 260 milionów euro. Za zgodą banków co najmniej część tej kwoty – około 175 milionów euro – ma zostać uwolniona w pierwszym etapie, między innymi w celu zapłaty dostawcom, utrzymania sprawności technologicznej stoczni i uregulowania dalszych zobowiązań do września. Obecnie wydaje się, że wiele zależy od postawy kilkunastu zaangażowanych w proces instytucji kredytowych.

Kluczowe pytanie dotyczy tego, czy stocznie Meklemburgii – Pomorza Przedniego będą objęte federalnym funduszem ratunkowym do września i czy potem będą mogły liczyć na dalszy dopływ środków. Konieczny wydaje się wyraźne zaangażowanie samej firmy, a ponadto niezbędne jest przygotowanie obiektywnej oceny eksperckiej, że utrzymywanie produkcji stoczniowej jest w tym miejscu perspektywiczne. Stosowny raport ma powstać najpóźniej do września.

Problem Gentinga polega też na tym, że stocznia Meyer w Papenburgu w Dolnej Saksonii ma większe zaplecze lobbingowe i lepsze przełożenie decydentów politycznych w Berlinie, a także na kręgi gospodarcze. Ważne niemieckie stowarzyszenie przemysłu stoczniowego i morskiego (VSM) jest uważane za „zdominowane przez Meyera”. Sam Meyer także nie jest wolny od problemów i ma nadzieję na uzyskanie pomocy rządowej. Dyskusyjny staje się też sam model rejsów wycieczkowych jako ważnej gałęzi turystyki. W Niemczech pada coraz więcej pytań o to, czy państwo powinno promować i wspierać budowę wielkich statków, których produkcja i eksploatacja powoduje zanieczyszczenie środowiska.

Kontrowersji nie brak w rządzie landowym Meklemburgii – Pomorza Przedniego. Minister gospodarki Harry Glawe (CDU) optuje za udzieleniem wsparcia przez władze, podczas gdy minister finansów Reinhard Meyer (SPD) jest krytyczny wobec dodatkowej pomocy z budżetu nadwerężonego już przez kryzys związany z epidemią. Pracownicy i kooperanci w napięciu oczekują na przełom w negocjacjach między bankami, rządem federalnym, stanem i firmami.

Autor: Tomasz Augutyn/Instytut Studiów Regionalnych

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 35760,00 $ tona 0,25% 27 lip
 Cynk 2948,00 $ tona 0,07% 27 lip
 Aluminium 2497,00 $ tona -0,08% 27 lip
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.