• <
kongsberg_mega_2020

Ważą się losy niemieckich stoczni nad Bałtykiem

Strona główna Stocznie, offshore Ważą się losy niemieckich stoczni nad Bałtykiem
Ważą się losy niemieckich stoczni nad Bałtykiem - GospodarkaMorska.pl

ew/Instytut Studiów Regionalnych

15.06.2020 Źródło: własne

Rząd landowy Meklemburgii – Pomorza Przedniego wzmaga wysiłki na rzecz wsparcia stoczni Genting Group. W przyszłym tygodniu ma przyjąć plan ratunkowy dla tych przedsiębiorstw. Następnie powinien on zostać zatwierdzony przez komisję finansów parlamentu landowego. Przedstawiciele władz wyrażają optymizm, że negocjacje z bankami, rządem federalnym i odbiorcami wsparcia będą udane.

W zakładach w Wismarze, Warnemünde i Stralsundzie zawieszono prace nad dużymi statkami wycieczkowymi. Większość z około 3000 pracowników od pewnego czasu wykonuje prace w ograniczonym wymiarze czasowym, ten stan ma potrwać przynajmniej do końca września.

Koncern Genting przestał płacić dostawcom w kwietniu i zwrócił się o pomoc do federalnego funduszu wsparcia firm poszkodowanych w trakcie epidemii. W swego rodzaju rezerwie awaryjnej przedsiębiorstwo musiało zamrozić około 260 milionów euro. Za zgodą banków co najmniej część tej kwoty – około 175 milionów euro – ma zostać uwolniona w pierwszym etapie, między innymi w celu zapłaty dostawcom, utrzymania sprawności technologicznej stoczni i uregulowania dalszych zobowiązań do września. Obecnie wydaje się, że wiele zależy od postawy kilkunastu zaangażowanych w proces instytucji kredytowych.

Kluczowe pytanie dotyczy tego, czy stocznie Meklemburgii – Pomorza Przedniego będą objęte federalnym funduszem ratunkowym do września i czy potem będą mogły liczyć na dalszy dopływ środków. Konieczny wydaje się wyraźne zaangażowanie samej firmy, a ponadto niezbędne jest przygotowanie obiektywnej oceny eksperckiej, że utrzymywanie produkcji stoczniowej jest w tym miejscu perspektywiczne. Stosowny raport ma powstać najpóźniej do września.

Problem Gentinga polega też na tym, że stocznia Meyer w Papenburgu w Dolnej Saksonii ma większe zaplecze lobbingowe i lepsze przełożenie decydentów politycznych w Berlinie, a także na kręgi gospodarcze. Ważne niemieckie stowarzyszenie przemysłu stoczniowego i morskiego (VSM) jest uważane za „zdominowane przez Meyera”. Sam Meyer także nie jest wolny od problemów i ma nadzieję na uzyskanie pomocy rządowej. Dyskusyjny staje się też sam model rejsów wycieczkowych jako ważnej gałęzi turystyki. W Niemczech pada coraz więcej pytań o to, czy państwo powinno promować i wspierać budowę wielkich statków, których produkcja i eksploatacja powoduje zanieczyszczenie środowiska.

Kontrowersji nie brak w rządzie landowym Meklemburgii – Pomorza Przedniego. Minister gospodarki Harry Glawe (CDU) optuje za udzieleniem wsparcia przez władze, podczas gdy minister finansów Reinhard Meyer (SPD) jest krytyczny wobec dodatkowej pomocy z budżetu nadwerężonego już przez kryzys związany z epidemią. Pracownicy i kooperanci w napięciu oczekują na przełom w negocjacjach między bankami, rządem federalnym, stanem i firmami.

Autor: Tomasz Augutyn/Instytut Studiów Regionalnych

Źródło:
własne
 Ropa brent 45,25 $ baryłka  -0,20% 17:36
 Cyna 17960,00 $ tona 0,39% 5 sie
 Cynk 2370,00 $ tona 2,86% 5 sie
 Aluminium 1739,00 $ tona 1,76% 5 sie
 Pallad 2250,85 $ uncja  0,90% 17:36
 Platyna 996,65 $ uncja  0,32% 17:36
 Srebro 28,10 $ uncja  3,77% 17:36
 Złoto 2054,20 $ uncja  0,69% 17:36

Dziękujemy za wysłane grafiki.