PMK
Budowa statków do przewozu gazu LNG w polskich stoczniach to część planu wicepremiera Mateusza Morawieckiego. Program rozwojowy Batory przewiduje, że budowane gazowce będą służyć między innymi do transportu gazu do terminalu w Świnoujściu.
Obecnie takie statki produkuje kilka krajów na świecie, w tym Korea Południowa. Konstrukcja gazowców jest bowiem skomplikowana głównie ze względu na technologię specjalnych zbiorników. Te instalacje muszą być przystosowane do przewozu gazu w niskich temperaturach.
W Polsce przymiarki do budowy gazowców prowadziła Stocznia Szczecińska Nowa. Były nawet plany budowy kadłuba i importowania technologii przechowywania gazu z Francji. Projekt jednak upadł.
Dziś pomysł ma szansę się odrodzić dzięki programowi Batory. W zamyśle rządu miałby on nakręcić koniunkturę w stoczniach i zmotywować je do budowania zaawansowanych technologicznie jednostek.
Firmy stoczniowe ruszają na łowy pracowników
Amer Shipping zamawia dwa statki do przewozu ładunków suchych od Concordia Damen
Damen zbuduje stery dla niemieckich fregat
Finlandia uruchamia pływający terminal LNG. Czy gaz trafi również do Polski?
Incat dostarczy pierwszy na świecie duży prom elektryczny
Brytyjski sektor obrony kupuje statki do ochrony infrastruktury kabli i rurociągów