ew
Amerykańskie sankcje wobec firm zaangażowanych w budowę gazociągu Nord Stream 2 mogą na długo sparaliżować cały projekt - mówi w rozmowie z PAP ekspert ds. energii z Wolnego Uniwersytetu w Berlinie (FUB) Thomas O’Donnell.
„Sankcje zostały przyjęte i natychmiast weszły w życie. Informacje o tym, że minie 30 czy 60 dni zanim zaczną obowiązywać były nieprawdziwe. Szwajcarska firma Allseas, której statek układał gazociąg po dnie Bałtyku najprawdopodobniej wstrzymała prace zanim jeszcze prezydent Donald Trump podpisał ustawę” - przypomina ekspert. Zastrzega jednak, że ponieważ budowa została wstrzymana na tak późnym etapie istnieje pewne prawdopodobieństwo, że Rosjanie zdecydują się dokończyć ją sami.
„Znajdą własny statek i wznowią prace. Będzie to jednak wymagało czasu. Pomijając wszelkie wątpliwości techniczne, ważniejszą kwestią jest zagadnienie prawne: jaka firma miałaby dokończyć budowę?” - mówi PAP O’Donnell.
Nawet jeśli Rosjanie skończą układanie gazociągu w ciągu roku, może to zająć kolejny rok, albo dłużej, zanim zostaną rozwiązane wszystkie kwestie prawne i gaz rzeczywiście popłynie. Przede wszystkim Gazpromowi trudno będzie znaleźć firmę, która nominalnie zostanie właścicielem statku.
„Gdyby ten statek należał do spółki Nord Stream 2 AG, która jest własnością Gazpromu, to sankcje mogłyby automatycznie objąć też rosyjskiego gazowego giganta. Amerykanie i UE dotychczas nie nakładali bezpośrednio sankcji na Gazprom. Rosjanie są zatem w bardzo trudnej sytuacji. Decyzja USA mogła zatruć projekt na bardzo długo” - uważa ekspert i sugeruje, że Kreml może w pewnym momencie zdecydować się na eskalację konfliktu z Ukrainą, by w ten sposób zmusić UE do zwiększenia nacisków na Waszyngton.
Zastrzega jednocześnie, że dotychczasowy przebieg negocjacji między Gazpromem a Naftohazem nt. tranzytu gazu i osiągnięcie wstępnego porozumienia pokazuje raczej, że Rosja zdaje sobie sprawę, jak trudno będzie pozbyć się sankcji.
„W tej sytuacji Donald Trump może powiedzieć: widzicie, to ja jestem twardzielem. Jestem przyjacielem Ukrainy. Jest to bardzo ważne dla niego w momencie, gdy trwa procedura impeachmentu” - konkluduje O’Donnell.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española