PMK
7 grudnia w ramach inauguracji programu Go Arctic wyruszyła pierwsza misja biznesowa polskich przedsiębiorców do Danii i Grenlandii. Jej celem jest promocja w regionie polskich przedsiębiorców z sektora zielonych technologii, high-tech, innowacyjnych rozwiązań w energetyce oraz zaawansowanych procesów przemysłowych. Misja potrwa do 10 grudnia.
W trakcie pobytu w Danii zaplanowano szereg spotkań B2B dla polskich i duńskich przedsiębiorców. Z kolei w Grenlandii, przedstawiciele polskiego biznesu będą uczestniczyli w konsultacjach z autonomicznymi władzami lokalnymi w resortach m.in. zasobów naturalnych, środowiska, sprawiedliwości, rybołówstwa, polowań i rolnictwa, budownictwa i infrastruktury. Uczestnicy spotkają się również z przedstawicielami Polonii w Grenlandii.
Program Go Arctic ma na celu zobrazowanie polskim firmom atrakcyjności inwestycyjnej obszaru arktycznego. - Arktyka to szczególne miejsce dla przedsiębiorców działających w sektorze zielonych technologii - ocenił prezes PAIiIZ Sławomir Majman. - To także rynek perspektywiczny dla innowacji, sektora badań i rozwoju oraz polskich firm high-tech - dodał.
W regionie Arktyki, pojawiają się też nowe, liczne perspektywy ekonomicznego wykorzystania m.in. bogactw naturalnych. Otwarcie północnej drogi wodnej to z kolei szansa dla polskich inwestorów działających w przemyśle stoczniowym i żeglugi morskiej. Duży potencjał rozwoju ma też turystyka. W ostatnim roku ruch turystyczny w Islandii wzrósł o ponad 40%. Program GoArctic przewiduje również utworzenie platformy dialogu pomiędzy polskimi a zagranicznymi inwestorami, którzy lokują swój kapitał oraz inwestycje w obszarze arktycznym.
***
Arktyka od wielu lat przyciąga uwagę Polski. W 1996 roku powołano Radę Arktyczną, której członkami są Islandia, Stany Zjednoczone, Rosja, Szwecja, Kanada, Finlandia, Norwegia oraz Dania wraz ze swoimi autonomicznymi terytoriami zależnymi - Grenlandią i Wyspami Owczymi. Polska ma w Radzie status stałego obserwatora.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów