pc
Centrum produkcyjne w pierwszym kwartale przyszłego roku wyjdzie na Bałtyk – poinformowała Grupa LOTOS. Mowa o platformie Petrobaltic, która obecnie jest przebudowywana w Gdańskiej Stoczni Remontowa. Będzie ona eksploatowana na złożu ropy naftowej B8, jednym z największych na Morzu Bałtyckim.
„Zaawansowanie projektu na obecną chwilę wynosi: 80,5%. Pełna produkcja zakładana jest w III kwartale 2019 (wliczone ryzyko 90 dni)” – poinformował zarząd spółki w odpowiedziach na pytania akcjonariusza.
Prace stoczniowe w Gdańskiej Stoczni Remontowa związane są z „przebudową platformy Petrobaltic na centrum produkcyjne oraz jednocześnie prowadzone są prace mające na celu umożliwianie pełnego zagospodarowania złoża oraz prace offshore związane z zakończeniem budowy gazociągu (zabezpieczenie matami betonowymi). Przebudowa platformy w fazie realizacji prac kompletacji mechanicznej oraz przygotowania do fazy testów i uruchomień. Na ścieżce krytycznej znajduje się zakres prac elektrycznych i automatycznych” – podał zarząd.
Wstępna eksploatacja złoża B8 rozpoczęła się w październiku 2015 r. Tymczasowym centrum produkcyjnym obecnie jest tam inna platforma LOTOSU-u – LOTOS Petrobaltic.
Przebudowa platformy Petrobaltic trwa już kilka lat. Pierwszą umowę w tej sprawie podpisano 30 października 2014 r. Przebudowę miało wykonać konsorcjum, w skład którego wchodziły spółki należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej: Energomontaż-Północ Gdynia i Stocznia Remontowa Nauta, a także stocznia z polskim kapitałem CRIST. LOTOS jednak wycofał się z umowy, powołując się na złą sytuację makroekonomiczną na rynku ropy, która wymusiła znaczne ograniczenie prac związanych z przebudową platformy.
Drugi przetarg (kwiecień 2015 r.) również zakończył się fiaskiem. Chociaż wybrano w nim ofertę konsorcjum spółek Grupy MARS: Energomontażu-Północ Gdynia i Stoczni Remontowej Nauta, LOTOS nie dotrzymał warunków finansowania umowy podpisanej 23 czerwca 2015 r, przez co ta nie została zrealizowana.
Trzeci przetarg na przebudowę platformy ogłoszono w lutym 2016 r. Jako jedyna wystartowała w nim Gdańska Stocznia Remontowa, jednak nie zaakceptowała ona harmonogramu płatności LOTOS-u, dlatego ten unieważnił postępowanie.
Ostatecznie przebudowa ruszyła w kwietniu 2016 r. Platforma Petrobaltic trafiła do Stoczni Remontowej Nauta, gdzie 22 grudnia zakończył się I etap przebudowy. W styczniu 2017 r. jednostka została zadokowana w Gdańskiej Stoczni Remontowa. Tam odbyły się prace w części podwodnej platformy. W lipcu ubiegłego roku Petrobaltic ponownie trafiła do Stoczni Remontowej Nauta, gdzie planowane były m.in. nasuwanie modułów produkcyjnych oraz modułu mieszkalnego, prefabrykacja i montaż rurociągów oraz architektura wnętrza. W październiku prace jednak przerwano, a platforma z powrotem znalazła się w Gdańskiej Stoczni Remontowa.
W listopadzie 2016 r. do Prokuratury Regionalnej w Gdańsku wpłynęło zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa w sprawie remontu platformy. „W ocenie obecnego zarządu spółki zawarto niekorzystny kontrakt na przebudowę platformy „Petrobaltic”. Koszty poniesione przez firmę, związane z samym zakupem niewykorzystanych nóg platformy, szacowane są na kilkadziesiąt milionów złotych. Ma to istotny wpływ na realizację całego procesu przebudowy platformy, jak i pełnego zagospodarowania złoża B8. Sprawa została złożona do prokuratury przez obecny zarząd LOTOS Petrobaltiku, który w ten sposób broni interesów spółki i dąży do uruchomienia docelowego wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego ze złoża B8” – poinformowało biuro komunikacji spółki.
Złoże B8 położone jest ok. 63 km na północ od przylądka Rozewie, w wyłącznej strefie ekonomicznej RP. Głębokość Bałtyku w jego rejonie sięga 81-84 m. Potencjał wydobywczy złoża to ok. 3,5 mln t ropy naftowej.
LOTOS to polska grupa kapitałowa, której działalność ma strategiczne znaczenie dla krajowego i europejskiego bezpieczeństwa w sektorze energii oraz polskiej gospodarki. LOTOS wydobywa gaz ziemny i ropę naftową w Polsce, Norwegii oraz na Litwie. Należy do niego, zlokalizowana w Gdańsku, jedna z najnowocześniejszych europejskich rafinerii, gdzie surowiec przerabiany jest głównie na wysokiej jakości paliwa, w tym paliwa premium – LOTOS Dynamic.
LOTOS to także sieć blisko 500 stacji paliw, dogodnie zlokalizowanych przy autostradach i drogach ekspresowych, we wszystkich aglomeracjach i wielu miejscowościach na terenie całego kraju. LOTOS, jako sprzedawca detaliczny i hurtowy, zaopatruje w paliwa blisko 1/3 polskiego rynku. Zajmuje też pozycję drugiego spedytora kolejowego w kraju. LOTOS to także czołowy producent asfaltów drogowych, olejów silnikowych oraz smarów do samochodów, samolotów, pociągów, statków, a nawet pojazdów techniki wojskowej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży w 2017 r. w Grupie LOTOS wyniosły 24,18 mld zł.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii