ew
Jedynie 13 proc. mikro i małych oraz 27 proc. średnich firm w Polsce deklaruje aktywność biznesową za granicą; aby zachęcić przedsiębiorców do szerszej ekspansji na światowe rynki, Polska Agencja Inwestycji i Handlu organizuje w październiku Forum Biznesu.
"Pomożemy przedsiębiorcom w wyborze optymalnej ścieżki ekspansji zagranicznej" - mówi PAP szefowa Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Grażyna Ciurzyńska.
Forum Biznesu, którego organizatorem jest PAIH, odbędzie się 9 października 2019 r. na PGE Narodowym w Warszawie. Bezpłatne warsztaty dla firm czy indywidualne konsultacje z ekspertami, które zorganizowane zostaną w ramach forum, mają przybliżyć polskim przedsiębiorcom zagraniczne rynki.
Jak podaje PAIH, eksport odpowiada za 45 proc. polskiego PKB. "To lokomotywa krajowej gospodarki i skuteczne narzędzie stymulujące rozwój oraz innowacyjność polskich firm" – informuje agencja.
Eksperci Agencji wyjaśniają, że w polskim biznesie działają głównie małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), a gros na rynku lokalnym. Obawa przed zagraniczną konkurencją, ryzyko kursowe, problemy z zatrudnieniem zagranicznych pracowników, brak możliwości weryfikacji kontrahenta, wysokie koszty - to główne bariery działalności eksportowej wskazywane przez polskie firmy z sektora MŚP - podkreśla PAIH.
Tymczasem przedsiębiorcy, którzy podjęli wyzwanie eksportowe, odnotowują wymierne efekty, o czym świadczą bardzo dobre wyniki polskiego handlu zagranicznego - przekonuje PAIH. Jego wartość, mimo ogólnoświatowego spowolnienia gospodarczego, wzrosła o 7,7 proc. do 951 mld zł w 2018 r. wobec 882 mld w 2017 r. Według prognoz MPiT do końca tego roku handel zagraniczny wzrośnie o 6 proc.
"Wejście na nowy rynek to duże wyzwanie, zwłaszcza dla małych i średnich firm. Dlatego naszą rolą jest m.in. pomoc w zmniejszeniu ryzyka związanego z działalnością na zagranicznych rynkach – mówi Ciurzyńska.
Podkreśla, że przedsiębiorcy, którzy "chcą postawić pierwszy krok za granicą lub planują ekspansję na kolejne rynki świata" będą mogli podczas PAIH Forum Biznesu wziąć udział w bezpłatnych warsztatach rynkowych oraz panelach sektorowych. "Wydarzenie skierowane jest do polskich przedsiębiorców, ze szczególnym uwzględnieniem MŚP, aktywnych eksporterów i przedsiębiorców zainteresowanych eksportem swoich produktów i usług oraz planujących i realizujących inwestycje zagraniczne" – wyjaśnia Ciurzyńska.
Podczas Forum każdy przedsiębiorca będzie mógł skonsultować swój pomysł na międzynarodowy projekt z szefami zagranicznych przedstawicielstw PAIH oraz ekspertami sektorowymi Agencji – zapowiada PAIH.
Do dyspozycji uczestników forum będą też partnerzy PAIH z Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju, instytucje szczebla centralnego oraz regionalnego, gotowi doradzić w zakresie realizacji projektów eksportowych i inwestycyjnych za granicą - mówi Ciurzyńska. "Specjalny program PAIH Forum Biznesu kierowany jest także do potencjalnych inwestorów w Polsce. Będą oni mogli zapoznać się z warunkami działania w ramach Polskiej Strefy Inwestycji, która od 2018 roku obejmuje swym obszarem praktycznie cały kraj" - podsumowuje Agencja
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española