Litewska firma energetyczna Klaipedos Nafta oraz port w Helsingborgu otrzymały dotacje wartą 10 mln euro na rozwój infrastruktury LNG.
Litwini dostaną 6 mln na budowę naziemnej stacji dystrybucji. Reszta pieniędzy przypadnie Szwedom i zostanie przeznaczona na budowę instalacji skraplania LNG. Oba projekty mają być gotowe do 2017 roku.
- Dotacją, które otrzymaliśmy jest dla nas ogromnie ważna – komentuje Mantas Bartuska, dyrektor generalny Klaiedos Nafta. - Jakość projektu, jego waga zostały docenione przez unijnych strategów. Nowa stacja dystrybucji znacząco obniży koszt utrzymania naszego terminala LNG – dodaje.
Na początku obecnego roku swoją działalność litewski, pływający terminal LNG w Kłajpedzie (FSRU). W pierwszym roku działalności dzierżawionego terminala Litwa będzie mogła sprowadzać za jego pomocą około 1 mld m3 gazu, w przyszłości do 3 mld m3 (a więc całe roczne zapotrzebowanie kraju). Na chwilę obecną stronie litewskiej udało się zakontraktować u norweskiego Statoilu dostawy na poziomie 540 mln m3 rocznie w latach 2015-20. Cena tego błękitnego paliwa ma wahać się pomiędzy 336 a 373 dolarów i jest powiązana ze wskaźnikiem NBP tj. indeksem brytyjskiej giełdy gazu. Planuje się także kupno gazu na rynkach spotowych.
Pływający terminal będzie także w niedalekiej przyszłości zabezpieczać kraj nad Niemnem przed ewentualnym szantażem gazowym. W tym celu musi zostać przebudowany rurociąg Kłajpeda-Kiemėnai pozwalający na efektywne połączenie Litwy z łotewskim magazynem gazu w Inčiukalnis. Obecnie strona litewska dysponuje bowiem jedynie 170 tys. m3 przestrzeni magazynowej, co przekłada się na zabezpieczenie około 3 tygodniowego krajowego zużycia gazu.
Z perspektywy biznesowej FSRU w Kłajpedzie ma obecnie znaczenie wyłącznie lokalne. Kraje bałtyckie stanowią bowiem "gazowe wyspy", co może zmienić dopiero powstanie Gazociągu Polska-Litwa.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów