pc
Za kilka miesięcy ten statek będzie jak nowy. Mowa o jednostce rybackiej Huginn VE 55, przebudowywanej obecnie w stoczni ALKOR w Gdańsku. Trawler został już m.in. rozcięty na dwie części, między które wmontowane zostaną specjalne wstawki śródokręcia.
Trawler-przetwórnia zostanie przedłużony o 7,2 m, co da mu długość 75,5 m (jednostka przed rozcięciem miała 68 m długości i 14 m szerokości). Huginn zyska także kolejne zbiorniki na ryby: po 1 zbiorniku RSW na prawej i lewej burcie do przechowywania ryby w temperaturze 0-1 st. i 1 zbiornik środkowy na ryby mrożone przechowywane w temperaturze -30 st. (łącznie po przebudowie: 4 zbiorniki RSW, po 2 na każdą burtę, 3 zbiorniki środkowe na rybę mrożoną).
Jak poinformował w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Andrzej Żółć, szef marketingu stoczni ALKOR, dzięki przebudowie zwiększy się pojemność statku, a zatem armator spędzi więcej czasu na łowisku, rzadziej będzie zawijał do portów, co przełoży się na oszczędności.
Oprócz wspomnianych prac, na statku wymienione zostaną wszystkie rurociągi systemu RSW, wykonany zostanie także remont urządzeń, wind, dźwigu i stalowego szalunku ładowni. Zaplanowane są również prace konserwacyjno-malarskie.
Huginn to 14. statek islandzkiego armatora przebudowywany w stoczni ALKOR. Ale nie jedyny. Obecnie dobiegają końca prace na jednostce Sighvatur, która przechodzi próby statecznościowe. Wykonuje je projektant biura projektowego NAVÍS pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Lloyd's Register. Trwa także ostatnia faza wyposażania tej jednostki. Po zakończeniu prac, Sighvatur wyruszy w próby morskie, a następnie w przyszłym miesiącu trafi do armatora.
Islandzki longliner Sighvatur GK 57, dawniej m/v Saevik GK 257, został m.in. przedłużony o ponad 5 m dzięki zamontowaniu specjalnej wstawki śródokręcia o długości 4,635 m oraz przedłużeniu rufy. Na dziobie i rufie dobudowano nadbudówki, a pokłady ochronne statku podwyższono. Gruntownie wyremontowano także jego wnętrze.
Po przedłużeniu longliner dla islandzkiego armatora VISIR ehf ma 48,2 m długości oraz 8 m szerokości. Na jego pokładzie zmieści się 400 skrzyń na świeżą rybę o pojemności 460 l każda, które w ładowni będą ustawiane w cztery warstwy. Dzięki specjalnym zabezpieczeniom ładunek nie będzie się przesuwał podczas rejsu. Statek zostanie także wyposażony w linę o długości aż 36 km. Na niej co półtora metra zawieszonych będzie łącznie 24 000 haczyków na przynętę.
Współpraca z Islandczykami dla Stoczni ALKOR rozpoczęła się w 2007 r. Wyremontowano tam i przebudowano następujące statki: Ljosafell SU 70 ( Lodnovinnslan hf, 2007/2008), Drangavik VE 80 (Vinnslustöðin, 2008), Norma Mary H 110 (Samherji hf, 2011/2012), Gudmundur VE 29 (Isfelag hf, 2013), Helga Maria AK 16 (HB GRANDI hf, 2013), Malmey SK 1 (Fisk Seafood ehf, 2014), Fjölnir GK157 (VISIR ehf, 2015), Beitir NK 123 (Sildarvinnslan hf, 2015), Blaengur NK 125 (Sildarvinnslan hf, 2016), Thot (Icelandic Coast Guard, 2016), Hamar SH 224 (Kristinn J. Friðþjófsson ehf, 2017), Stormur HF 294 (Stormur Seafood hf, 2016/2017).
ALKOR wykonuje wszelkiego rodzaju prace remontowe, zarówno bieżące, jak i klasowe, a także przebudowuje i przedłuża statki. To jedna z nielicznych w kraju stoczni remontowych wyposażona we własny pływający dok. Ma on 155 m długości, 24,7 m szerokości pomiędzy basztami, a jego udźwig wynosi 8 000 t.
Od momentu założenia firmy w 1989 r., wyremontowała ona i przebudowała prawie 800 statków różnych typów i bander, w tym m.in. polskie, norweskie, brytyjskie, holenderskie, niemieckie czy greckie.
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej