PMK
Sąd Rejonowy w Rotterdamie skazał holenderskiego armatora Seatrade za nielegalny eksport starych jednostek na złomowania na azjatyckich plażach. Według sądu firma złamała tym samym postanowienia unijnej regulacji o złomowaniu statków.
Seatrade otrzymała grzywnę 50 tys. euro, a dwóch członków ich kadry kierowniczej otrzymało zakaz wykonywania zawodu dyrektora, komisarza, doradcy lub pracownika w spółce żeglugowej przez okres roku. Trzeci z dyrektorów firmy został oczyszczony z zarzutów.
Wyrok skazujący dotyczy nielegalnego transportu czterech statków chłodniczych z Unii Europejskiej na plaże w Indiach. Kiedy te statki opuściły porty w Rotterdamie i Hamburgu w 2012 r., zostały już sklasyfikowane jako odpady, mimo że nadal były zdatne do żeglugi. To było podstawą do wysunięcia oskarżenia.
Ustalono, że Seatrade świadomie sprzedał statki na niebezpieczne złomowanie w celu maksymalizacji zysków.
- Z zadowoleniem przyjmujemy wyrok Sądu w Rotterdamie. Orzeczenie to stanowi wyraźny sygnał, że niebezpieczne złomowanie nie będzie już tolerowane - powiedział Ingvild Jenssen, założyciel i dyrektor NGO Shipbreaking Platform, organizacji walczącej z nielegalnym złomowaniem statków.
Zjawisko rozbierania statków to duży problem, który można zaobserwować w Południowej Azji. Aż 469 statków było zezłomowanych w tym regionie w zeszłym roku. Sposób w jaki to się dzieje nie ma wiele wspólnego z cywilizacją XXI wieku i ochroną środowiska. Przykładowo, stary tankowiec czy wycieczkowiec po prostu wpływa taranem na plażę, po czym jest rozbierany przez półnagich robotników za pomocą prostych, ręcznych narzędzi. W efekcie szkodliwe związki chemiczne dostają się do wód w trakcie przypływu. Złomowanie dużego masowca trwa w ten sposób nawet do 9 miesięcy.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek