PMK
Norweski Equinor znalazł nowe pokłady ropy w odwiercie Sputnik, położonym w Norweskim Szelfie Kontynentalnym na Morzu Barentsa. Oszacowano, że mogą one liczyć od 20 do aż 65 mln baryłek lekkiej ropy.
Odwiert napotkał 15-metrową kolumnę ropną w rezerwuarze z piaskowca triasowego. Próbki wykazały obecność lekkiej ropy oraz wody.
- To obiecujące odkrycie, ponieważ potwierdza obecność ropy na północ od złoża Wisting, gdzie Equinor uzyskał silną pozycję - mówi Nick Ashton, starszy wiceprezes Equinor ds. badań w Norwegii i Wielkiej Brytanii.
- Geologia na Morzu Barentsa jest złożona i czeka nas więcej pracy, aby określić poziom komercyjności. Ale to odkrycie pokazuje, że wytrwałość się opłaca - dodaje Ashton.
Equinor prowadzi eksploracje obecnie na czterech koncesjach na Morzu Barentsa. Zostały one przyznane przez norweskie Ministerstwo Energii i Ropy Naftowej. Firma w 2017 roku dokonała bardzo małego, niekomercyjnego odkrycia ropy w Gemini Nord na podstawie licencji PL855. W 2018 roku z kolei znaleziono większe złoże w sąsiedniej licencji PL615. Badanie wykryło tam 200-metrową kolumnę gazową, ale bez ropy. Według Equinor odwiert Sputnik, który jest drugim odwiertem w PL855, sprawdził się w systemie dużych kanałów.
- Przeprowadzona zostanie szczegółowa analiza płynów w połączeniu z mapowaniem geologicznym i geofizycznym w celu pełnego zrozumienia potencjału komercyjnego odkrycia Sputnik. Jeśli zostanie potwierdzone, że struktura obejmuje wolumeny, które można odzyskać w sposób opłacalny z handlowego punktu widzenia, ocenimy możliwości jego wydobycia - mówi Nick Ashton.
Odwiert Sputnik (7324 / 6-1) został wywiercony do głębokości pionowej 1569 metrów pod dnem morskim za pomocą półzanurzalnego urządzenia wiertniczego West Hercules, które teraz przeszło do wiercenia studni Lanterna obsługiwanej przez Equinor w PL796 na Morzu Norweskim.
Equinor jest operatorem i posiada 55% licencji PL855. Partnerami są OMV (25%) i Petoro (20%).
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii