pc/Akademia Morska w Gdyni
Dar Młodzieży po ok. dwóch tygodniach prac konserwacyjno-remontowych opuszcza dok. Operację tę zaplanowano na poniedziałek. Wprawdzie fregata, mimo ponad 35 lat intensywnej eksploatacji, wciąż zadziwia znakomitą kondycją, przechodzi w gdyńskiej Stoczni Remontowej Nauta, wymagany przepisami, przegląd potwierdzenia klasy. Jest to cykliczna procedura, powtarzana w połowie okresu tzw. klasy 5-letniej.
W doku dokładnym oględzinom poddano część podwodną kadłuba. Po oczyszczeniu, kadłub pokryty został kilkoma warstwami (3 - 5) farb zabezpieczających przed korozją. Specjalnych farb antyporostowych użyto do dwukrotnego pomalowania zewnętrznych powierzchni całego kadłuba. W części podwodnej sprawdzono także elementy antykorozyjnej tzw. ochrony anodowej. Wobec bardzo dobrego stanu nie było konieczności wymiany elektrod.
Zdemontowano wał śrubowy ze śrubą napędową, trzon steru, płetwę sterową, kotwice, łańcuchy kotwiczne. Wszystkie elementy zostały sprawdzone, oczyszczone, zakonserwowane, pomalowane i powtórnie zamontowane. Wymieniono już, w ramach systematycznego odtwarzania, fragmenty rurociągów, elementy poszycia nadbudówek i międzypokładów.
Na skutek kończącego się resursu, rozebrany został i poddany dokładnemu sprawdzeniu m.in. jeden z silników głównych (SG 2). Prace w siłowni wobec konieczności demontażu silnika oraz wielu skomplikowanych mechanizmów, kontynuowane będą w dalszym ciągu, mimo zejścia statku z doku. Wykonany zostanie m.in. szlif wału napędowego. Dokładnemu oczyszczeniu i zakonserwowaniu poddano zbiorniki paliwa i wody słodkiej. Kontynuowana jest przebudowa i modernizacja chłodni statkowej.
W dalszym etapie remontu stoczniowego sprawdzone zostaną elementy olinowania stałego oraz tzw. bejfuty czyli przegubowe mocowania rei do masztów. W tym celu każda z rei zostanie zdemontowana, dokładnie sprawdzona i zakonserwowana. To niezbędna profilaktyka przed tak wymagającą próbą jaką będzie ok. 10-miesięczny rejs dookoła świata. Maszty, reje, takielunek stały i ruchomy muszą gwarantować w pełni bezpieczną żeglugę. W ramach modernizacji wyposażenia, zamontowano także najnowszej generacji echosondę.
Przeprowadzone zostaną szczegółowe przeglądy i remonty wyposażenia oraz urządzeń pokładowych – m.in. kluz, kabestanów, wind, łańcuchów. Ważnym fragmentem prowadzonych prac, będzie kompleksowa wymiana stosowanych na statku olejów na biodegradowalne oleje nowej generacji wraz z wymianą i montażem dostosowanych do nich uszczelek. Wymuszają to ostre rygory ochrony środowiska, obowiązujące szczególnie na wodach i w portach Północnej Ameryki. By wypełnić te najwyższe normy, zamontowane zostaną także, najnowszej generacji, systemy oczyszczania ścieków i fekaliów.
Dar Młodzieży po zakończeniu prac w doku, w dalszym ciągu pozostanie w stoczni, gdzie przy nabrzeżu kontynuowane będą prace przewidziane harmonogramem remontu. Całość prac – ich zakres i sposób przeprowadzenia odbywa się pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków. Warto pamiętać, że żaglowiec przygotowywany jest do wyjątkowego, wokółziemskiego rejsu, podczas którego wszystkie mechanizmy i wyposażenie statku poddane zostaną surowemu egzaminowi w ekstremalnych często warunkach podczas żeglugi po wodach trzech oceanów.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej