Ariane 6 - nowa europejska rakieta nośna budowana przez Europejską Agencję Kosmiczną ESA i Ariane Group - na odbyć swój dziewiczy lot w 2022 roku. Wystartuje z europejskiego kosmodromu o nazwie Kourou, znajdującego się w Gujanie Francuskiej. Zostanie tam dowieziona przez „Canopee” - 121-metrowy statek ro-ro budowany w Polsce przez Partner Stocznia Sp. z o.o. z Polic.
„Canopee” (długość 121 m, szerokość 23 m, nośność 7,5 tys. ton, prędkość 16,5 węzłów. ) będzie statkiem bardzo nowoczesnym. Wyposażony zostanie w pomocniczy napęd żaglowy, wspomagający tradycyjny silnik spalinowy. „ESA pragnie, by Canopee był jednostką ekologiczną” - podaje portal Geek Week. Uzupełnieniem silnika diesla, napędzanego przez skroplony gaz ziemny, będą cztery rozkładane „żagloskrzydła”, o wysokości 30 metrów i powierzchni 1 452 m2. Zakłada się, że ekologiczne napędy statku pozwolą na redukcję zanieczyszczeń emitowanych do atmosfery aż o 35 procent w porównaniu do statków, które aktualnie są wykorzystywane do transportu elementów rakiet.
„Canopee” zostanie dostarczony przez holenderską firmę Neptune Shipyard ale - jak informuje specjalistyczny Portal Morski - w oficjalnej informacji operatora jednostki ujawniono, że jej budowa będzie się odbywała w Holandii i w Polsce. Z analizy portalu wynika, że chodzi właśnie o spółkę z podszczecińskich Polic.
Decyzja o rozpoczęciu projektu Ariane 6 została podjęta na posiedzeniu
Rady ESA na szczeblu ministerialnym w grudniu 2014 r., Główną ideą było
utrzymanie wiodącej pozycji Europy na szybko zmieniającym się rynku
komercyjnych usług rakietowych i utrzymanie niezależności Europy w
zagospodarowaniu przestrzeni kosmicznej.
Mająca ponad 60 metrów
wysokości Ariane 6 waży prawie 900 ton po uruchomieniu z pełnym
ładunkiem - mniej więcej tyle, co półtora samolotu pasażerskiego Airbus
A380. Rakieta będzie zdolna wynosić na orbitę okołoziemską ładunki o
masie 16 t. Rakieta będzie dostępna w dwóch konfiguracjach: lżejszej
(A62) z dwiema rakietami pomocniczymi na paliwo stałe i nośności 4 t - 7
t oraz cięższej (A64) ze zdolnością wynoszenia od 11 do 16 ton.
Wyrzutnia będzie miała możliwość wystrzeliwania zarówno ciężkich, jak i
lekkich ładunków na wiele orbit, do zastosowań takich jak: obserwacja
Ziemi, telekomunikacja, meteorologia, nauka i nawigacja.
ESA
realizuje ten projekt we współpracy z siecią przemysłową, składającą się
z ponad 600 firm z 13 krajów europejskich, w tym 350 małych i średnich
przedsiębiorstw. Głównym wykonawcą jest ArianeGroup.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody