Firma NET4GAZ, która jest operatorem systemu przesyłowego gazu w Czechach, poinformowała w poniedziałek w komunikacie, że rozpoczęła eksploatację gazociągu Capasity4Gaz, którym może być transportowany na południe Europy także gaz z Nord Stream 2.
Według komunikatu opublikowanego na stronach firmy projekt wzmacnia połączenie Czech i regionu Europy Środkowo-Wschodniej z rynkami gazu w Europie Zachodniej. W ten sposób ma być zapewniony dostęp do zróżnicowanych dostaw. Koszt całego przedsięwzięcia przekroczył 540 mln euro.
W komunikacie nie ma bezpośredniego odwołania do projektu Nord Stream 2. NET4GAZ napisał, że Capacity4Gas „jest częścią większej inicjatywy mającej na celu zapewnienie bezpiecznego i opłacalnego dostępu do dostaw gazu poprzez nowe przepustowości rurociągów, zwłaszcza na Morzu Bałtyckim”. Podkreślono, że ma być dostępna dla wszystkich zainteresowanych uczestników rynku.
„Służyć będzie do transportu wszystkich rodzajów gazu ziemnego, niezależnie od ich pochodzenia, np. z Norwegii, Rosji czy Stanów Zjednoczonych” – stwierdza komunikat prasowy czeskiej firmy.
Gazociąg, który zaczęto eksploatować, znany jest także pod nazwą „Antylopa” i obejmuje połączenie z nowo powstałym niemieckim gazociągiem EUGAL na granicy z Saksonią i prowadzi przez Czechy do Bawarii. Biegnie równolegle z już istniejącym gazociągiem „Gazela”.
EUGAL jest odnogą od nieukończonego do tej pory gazociągu Nord Stream 2 i rozpoczyna się tam, gdzie ten gazociąg wychodzi na ląd spod dna Bałtyku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów