• <

Przyszły USS Marinette (LCS 25) dostarczony do zamawiającego

rk

07.02.2023 15:29 Źródło: NAVSEA
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Przyszły USS Marinette (LCS 25) dostarczony do zamawiającego

Partnerzy portalu

Przyszły USS Marinette (LCS 25) dostarczony do zamawiającego - GospodarkaMorska.pl
NAVSEA

US Navy przyjęła dostawę swojego najnowszego okrętu, który niedługo rozpocznie służbę pod gwieździstym sztandarem. Nowy nabytek powstał w stoczni Fincantieri znajdującej się w Marinette w stanie Wisconsin.

Okręt pomyślnie zakończył próby zdawczo odbiorcze w listopadzie ubiegłego roku, będące ostatnim etapem przed dostarczeniem do zamawiającego. Podczas próby amerykańska marynarka wojenna przeprowadziła kompleksowe testy systemów LCS 25, które obejmowały wiele obszarów funkcjonalnych niezbędnych do tego, aby okręt był w stanie działać na morzu,w tym napęd główny oraz systemy pomocnicze i elektryczne. Okręt przeprowadził również demonstracje swoich możliwości operacyjnych, w tym pełnię mocy pracy silników, zdolności sterownicze, możliwość szybkiego cofania, test zrzucania kotwicy oraz sekwencję uruchamiania systemu walki. W wyniku tych udanych prób US Navy przyjęła dostawę i będzie kontynuować certyfikacje i kwalifikacje okrętu, aby go przygotować do działań operacyjnych.

- Dzisiejszy dzień oznacza istotny kamień milowy w życiu przyszłego USS Marinette. Z niecierpliwością czekam na oddanie Marinette do użytku jeszcze w tym roku i uznanie wkładu miasta jej imienniczki oraz wspaniałych stoczniowców, którzy powołują te okręty wojenne do życia, zapewniając, że są one gotowe do wykonywania zadań misyjnych w ramach wsparcia strategii morskiej naszego narodu - powiedział kierownik programu LCS kmdr. Andy Gold.

Planowane oddanie okrętu do eksploatacji ma nastąpić w czerwcu 2033 roku. Wtedy ma także uzyskać zdolność operacyjną. Będzie stacjonować w bazie Mayport na Florydzie. Przyszły USS Marinette to okręt typu Freedom. Trzy kolejne są w trakcie budowy w tej samej w stoczni Fincantieri Marinette Marine. Następny w kolejce USS Nantucket (LCS 27) ma zostać dostarczony latem 2023 roku. Dalsze okręty znajdują się w różnych fazach budowy. Są to USS Beloit (LCS 29) i USS Cleveland (LCS 31). LCS 31 będzie ostatnim LCS w wariancie Freedom.

Typ LCS jest obecnie drugim co do wielkości rodzajem okrętów nawodnych dla US Navy w produkcji. Zostały zaprojektowane jako wysoce manewrowe oraz zdolne do adaptacji jednostki, przeznaczone do wspierania misji w ramach zwalczania min i okrętów podwodnych (Anti-Submarine Warfare, ASW). Warianty LCS Freedom i Independence integrują nowe technologie i możliwości, aby wspierać obecne i przyszłe operacje, prowadzone na wodach różnorodnych głębokości. Głównym miejscem operowania mają być jednak wody przybrzeżne, tzw. litoralne. „Freedom” jest szybkim okrętem o napędzie konwencjonalnym i bardzo wysokiej manewrowości, przeznaczonym w pierwszym rzędzie do operacji na wodach płytkich i przybrzeżnych. Okręty tego typu będa kierowane do przeciwdziałania potencjalnym zagrożeniom asymetrycznym ze strony min morskich, okrętów podwodnych o napędzie konwencjonalnym, a także biorąc udział w zwalczaniu przemytu materiałów niebezpiecznych oraz grup terrorystycznych i pirackich wyposażonych nierzadko w szybkie łodzie o napędzie motorowym. Według założeń projektantów okręty tego rodzaju będą miały wyróżniać się modułowością wariantów uzbrojenia oraz dostosowaniem do operowania z niego różnych rodzajów pojazdów bezzałogowych (dronów) oraz sił specjalnych, stając się niejako wielozadaniowymi platformami bojowymi. 

Gospodarka Morska
US Navy

Ten typ okrętów w US Navy wyróżnia się wielkością porównywalną z korwetami. Prototypowy USS Freedom ma 115 metrów długości i tonaż wynoszący przy maksymalnym udźwigu 3556 ton. Osiąga przy tym sporą prędkość, bo wynoszącą aż 47 węzłów, co przywodzi na myśl jednostki patrolowe służące w straży przybrzeżnej. Nowoczesne wyposażenie sprawia, że załoga jest nieduża, licząca 40-50 osób, jednocześnie z możliwością do zabrania dodatkowych załogantów, w sumie +75. Wynika to z faktu, że wraz z wielozadaniowością i rodzajem zadań liczebność dodatkowych członków misji ma być możliwa do dostosowania. Napęd stanowią dwie turbiny gazowe Rolls-Royce MT30 96 550 KM (72 MW), dwa silniki diesla Fairbanks Morse Colt-Pielstick 16PA6B STC i cztery pędniki Rolls Royce Kamewa 153SII. 

Kluczowym do prowadzenia działań ma być system walki elektronicznej ESM Argon ST WBR-2000, wspierany przez system wabików Terma A/S SKWS. Wsparcie zapewnią radar EADS TRS-3D 3D do przeszukiwania powietrza i przestrzeni nawodnej, system zarządzania walką Lockheed Martin COMBATSS-21, a także moduł działań przeciwokrętowych (Anti-Ship Warfare, ASW) N/SQR-20 Multi-Function Towed Array.

Uzbrojenie okrętu tego typu stanowią w podstawowym wariancie działo morskie Mk 110 57 mm, cztery karabiny maszynowe 12,7 mm, dwa karabiny M Mk44 Bushmaster II 30 mm, a także 21 rakiet przeciwlotniczych RIM-116. Oprócz tego okręty typu Freedom mają być zdolne do doposażenia w dodatkową broń w zależności od prowadzonych działań, takich jak zwalczanie okrętów podwodnych (Anti-Submarine Warfare, ASuW), zwalczanie min (Mine Warfare, MiW) oraz innych działań w ramach wojny powierzchniowej (Surface Warfare, SuW). W swoim wyposażeniu każdy okręt ma mieć także dwa statki powietrzne, albo w konfiguracji dwa śmigłowce MH-60R Seahawk, albo jeden MH-60R Seahawk i zdalnie sterowany pojazd latający (Vertical Take Off and Landing Tactical Unmanned Aerial Vehicle, VTUAV) Northrop Grumman MQ-8 Fire Scout.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.