• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Zobacz testy nowoczesnego HydroDrona do pomiarów hydrograficznych (foto, wideo)

pc

25.09.2019 05:13 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Zobacz testy nowoczesnego HydroDrona do pomiarów hydrograficznych (foto, wideo)
Zobacz testy nowoczesnego HydroDrona do pomiarów hydrograficznych (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

HydroDron to nowoczesna, bezzałogowa jednostka przeznaczona do pomiarów hydrograficznych. Pierwsza w kraju taka pływająca platforma, skonstruowana przez firmę Marine Technology, na początku tego tygodnia przechodziła testy w Narodowym Centrum Żeglarstwa Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku. Z naszą kamerą podpatrzyliśmy ją w akcji.

– Testujemy HydroDrona w warunkach zbliżonych do rzeczywistości, na wodzie. Testujemy pomiary hydrograficzne, mierzymy głębokości, oglądamy sonarem dno oraz testujemy antykolizję, czyli uczymy HydroDrona, jak ma sobie radzić w sytuacjach, kiedy spotka inny obiekt na wodzie – tłumaczy prof. Andrzej Stateczny, prezes Marine Technology.

Dwudniowe testy przebiegły zgodnie z planem. HydroDron wykorzystuje sztuczną inteligencję do pokonywania zaplanowanej trasy.

– Bardzo się cieszę z tego, że Narodowe Centrum Żeglarstwa AWFiS również bierze czynny udział w tym projekcie, że może gościć takie ciekawe projekty i jako zaplecze się do tego w 100% nadaje – mówi Maciej Szafran, manager Narodowego Centrum Żeglarstwa AWFiS im. dra Krzysztofa Zawalskiego w Gdańsku.

HydroDron może dokonywać podwodnych pomiarów i tworzyć mapy na ograniczonych akwenach, czyli m.in. w portach, na redach, jeziorach czy zalewach. Prof. Stateczny poinformował, że firma Marine Technology przygotowuje się obecnie do produkcji seryjnej tej jednostki. Zainteresowani nią są m.in. Urząd Morski w Szczecinie, Urząd Morski w Gdyni oraz Zarząd Morskiego Portu Gdynia.

– HydroDron jest, jak go nazywam, cichy i bezwonny, ma napęd elektryczny, nie wydaje w zasadzie żadnych odgłosów, „nie smrodzi”, nie wydziela spalin, więc jest taką przyszłościową ekologiczną jednostką, która mogłaby takie pomiary hydrograficzne wykonywać na każdym akwenie, również na akwenach chronionych, na akwenach ciszy, czy nawet w parkach narodowych, jeżeli by taka była potrzeba – mówi prof. Stateczny.

Autonomiczny HydroDron to katamaran o długości 4 m, szerokości 2 m i niewielkim zanurzeniu: od 20 cm w części dziobowej do 50 cm w części rufowej. Jego prędkość maksymalna to ponad 10 w. Akumulatory jednostki gwarantują pracę systemu do około 12 godzin przy prędkości pomiarowej 4 w.

Do pomiarów hydrograficznych jednostka wykorzystuje nowoczesne wyposażenie pomiarowe. To m.in. zintegrowany system batymetryczny i sonarowy 3DSS-DX-450 firmy Ping DSP, komputer przemysłowy do akwizycji danych Getac S410 – główny element stanowiska hydrografa, echosonda jednowiązkowa dwuczęstotliwościowa HydroBox HD firmy Syqwest czy LiDAR PUCK VLP-16 firmy Velodyne. Więcej informacji na ten temat tutaj.

Autonomicznym HydroDronem steruje się ze stacji brzegowej, która składa się z dwóch konsol: dedykowanej konsoli nawigacyjnej z zabudowanym w skrzyni transportowej komputerem przemysłowym (oraz dodatkowo małej konsoli manewrowej do manewrowania bliskiego zasięgu, w tym cumowania) i konsoli hydrograficznej z komputerem Getac.

HydroDron jest mobilny. Aby dokonywać pomiarów, wystarczy umieścić go na przyczepie samochodowej lub innej większej jednostce pływającej, a następnie zwodować z plaży, brzegu, nabrzeża, pomostu lub ze statku bazy.

Zespół Marine Technology, czyli m.in. nawigatorzy, hydrografowie i programiści, będzie pracował nad ulepszaniem HydroDrona do października tego roku. Koszt budowy jednostki to ponad 2,5 mln zł, z czego ponad 2 mln zł pozyskano z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach unijnego programu Inteligentny Rozwój.

HydroDron zdążył już zdobyć pierwsze nagrody. Na targach BALTEXPO 2019 we wrześniu tego roku otrzymał wyróżnienie w konkursie „Złote Kotwice”, a w miniony weekend wyróżnienie jako lider innowacji mikro i małych przedsiębiorstw w konkursie o Nagrodę Pomorską Gryf Gospodarczy 2019.

Marine Technology od 1998 r. prowadzi prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk technicznych. Współpracuje z szerokim gremium ekspertów w zakresie nawigacji, hydrografii, geoinformatyki, geodezji i kartografii, informatyki, jak i absolwentami Akademii Morskiej, co zapewnia firmie łączenie doświadczenia z młodzieńczą pomysłowością. Spółka w ramach działalności podejmuje różnorodną tematykę prac badawczych, przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii i ukierunkowaniu na innowacje. Niezwykle istotną kwestią wyróżniającą firmę jest poszukiwanie zagadnień mających realne szanse praktycznej implementacji. Więcej informacji tutaj.

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 37500,00 $ tona 2,53% 24 wrz
 Cynk 3109,00 $ tona 2,17% 24 wrz
 Aluminium 2905,00 $ tona -1,06% 24 wrz
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.