Bałtycki Terminal Zbożowy to specjalistyczny terminal portowy zlokalizowany w Porcie Gdynia. Oferuje usługi przeładunku oraz czasowego składowania zbóż, nasion oleistych oraz surowców paszowych. W 2019 zdominował rynek przewozowy zbóż.
Terminal posiada dostęp do dwóch nabrzeży, a jego infrastruktura umożliwia obsługę pojazdów i wagonów zarówno przywożących jak i wywożących towary z
portu. Na terenie terminala znajdują się magazyny płaskie, silosy i elewator o łącznej pojemności umożliwiającej składowanie do 72 tys. ton ładunków, w którym funkcjonuje Magazyn Celny, pozwalający na obsługę ładunków tranzytowych. Bałtycki Terminal Zbożowy w Gdynii zajmuje się zarówno obsługą importową jak i eksportową zbóż takich jak przenica, mączka rzepakowa, żyto, mączka słonecznikowa, soja, fasola czy kukurydza.
Przeładunki w BTZ w 2019 roku w przypadku zbóż prezentowały sie następująco (w megatonach): styczeń - 2 711; luty - 68 724; marzec - 52 675; kwiecień - 6487; maj - 48 419; czerwiec - 3 436; lipiec- 6141; sierpień - 21 694, wrzesień - 53 666, paźdzernik - 124 967; listopad - 67 657; grudzień - 67 013
W sumie w skali rocznej dało to łącznie 523 590 mt. Jest to imponujący wynik biorąc pod uwagę przeładunki z roku 2018, które wyniosły 468 813 mt. W przypadku eksportu i importu zbóż BTZ w 2019 roku osiągnął najwyższą dynamikę wzrostu przeładunków i przeładował największą ilość zbóż wśród terminali w Polsce zdecydowanie deklasując konkurencję.
W przypadku rzepaku Bałtycki Terminal Zbożowy przeładował dokładnie 20 167 megaton. Przeładunki rzepaku notowane były na marzec, maj, czerwiec, lipiec i sierpień i wynosiły odpowiednio: 1567, 3250, 5350, 7000 i 3000 megaton.
źródło danych: Sparks Polska sp. z.o.o