pc
Color Hybrid ochrzczony. Uroczystość nadania imienia największemu na świecie promowi hybrydowemu typu plug-in, czyli ładowanemu z lądu podczas postoju w porcie, odbyła się w miniony piątek w Sandefjord. Od 16 sierpnia tego roku jednostka pływa na trasie łączącej tę norweską miejscowość z Strömstad w Szwecji. Jej częściowo wyposażony kadłub zbudowano w stoczni CRIST w Gdyni.
Stocznia Ultein poinformowała w komunikacie, że podczas chrztu na olbrzymim ekranie pojawiła się premier Norwegii Erna Solberg, która „wirtualnie” nadała imię jednostce Color Hybrid. W tym czasie obecny na uroczystości minister ds. samorządu terytorialnego i modernizacji Norwegii Jan Tore Sanner rozbił butelkę szampana o burtę statku.
W przemówieniach obecni na uroczystości prezes Color Line Trond Kleivdal oraz dyrektor generalny Ulstein Group Gunvor Ulstein podziękowali wszystkim pracownikom stoczni Ulstein zaangażowanym w projekt, za „wybitne starania w zakresie budowy i ukończenia tej najnowocześniejszej jednostki” – podała norweska stocznia w komunikacie.
Prom Color Hybrid ma 160 m długości i 27,10 m szerokości. Jest wyposażony w hybrydowy system napędu głównego, który połączony z odpowiednimi parametrami jednostki zapewnia jej wysoką manewrowość. Proces ładowania baterii każdorazowo odbywa się w porcie przy pomocy kabla zasilającego ze specjalnych obiektów nabrzeżnych lub na samym pokładzie statku.
Na promie zastosowano nowoczesne rozwiązania w zakresie zmniejszenia hałasu i emisji. Statek bezszelestnie wchodzi i wychodzi z fiordu Sandefjord, nie emitując przy tym szkodliwych związków azotu i siarki oraz dwutlenku węgla. Akumulator jednostki o pojemności 5 MWh waży 65 t i można go naładować w ciągu godziny. Statek ma również system odzysku ciepła o mocy 5 megawatów, który wykorzystuje do ogrzewania jednostki ciepło pochodzące m.in. z gazów spalinowych. Wraz z optymalną konstrukcją kadłuba, rozwiązania te sprawiają, że prom jest energooszczędny i przyjazny dla środowiska.
Color Hybrid pomieści 2 000 pasażerów oraz 500 pojazdów.
Rejs Color Hybrid na trasie Sandefjord-Strömstad (Norwegia-Szwecja) zajmuje 2 godziny i 20 minut. Nowy prom zastąpił o połowę mniejszą jednostkę Bohus (1 165 pasażerów, 240 pojazdów osobowych).
Ministerstwo Infrastruktury: decyzja w sprawie przetargu na terminal zbożowy w rękach Portu Gdynia
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie