Zarząd Portu w Duisburgu zbuduje terminal kontenerowy Duisburg Gateway Terminal, dostępny dla transportu kolejowego, śródlądowego i drogowego. Powstanie on na miejscu terminala węglowego w Duisburgu, który zostanie zamknięty w 2020 z powodu malejącego popytu na węgiel.
Duisburg Gateway Terminal będzie największym w Europie terminalem lądowym, którego zdolności przeładunkowe wyniosą 850 tys. TEU rocznie. DGT ma zostać uruchomiony w 2022 r. Koszt budowy wyniesie ok. 100 mln euro.
Budowa terminalu jest także odpowiedzią na prognozy dotyczace zwiększenia ruchu pociągów kontenerowych z Chin oraz współpracy z chińską spółką Cosco Shipping Logistics z grupy Cosco. Zarząd Portu Duisburg i Cosco Shipping Logistics otrzymają po 30% udziałów. Po 20 % udziałów terminalu otrzyma natomiast szwajcarska firma logistyczna Hupac specjalizująca się w transporcie kolejowym oraz holenderska spółka żeglugi śródlądowej HTS.
Sytuacja największego
portu śródlądowego w Europie, pomijając rentowność terminalu węglowego, jest w tym roku bardzo dobra.Tygodniowo dociera do niego 35-40 pociągów kontenerowych z Chin. W perspektywie kilku kolejnych lat ich liczba ma wzrosnąć do 100 tygodniowo. Port ma także ponad 130 milionów ton obrotów i połączenia wodne z portami Morza Północnego.
Duisburg Gateaway Terminal zostanie wyposażony w 12 bocznic do obsługi pociągów blokowych, sześć suwnic bramowych, pięć obszarów załadunku, trzy pirsy dla statków śródlądowych i obszar składowania kontenerów o powierzchni 6 ha. Całkowita powierzchnia DGT zajmie 24 hektary.
Większa część pociągów docierających z Chin do Duisburga przejeżdża tranzytem przez Polskę. Mimo to przychody naszego kraju z tego tytułu są nominalnie niskie, ponieważ największe zyski z usług przeładunkowych i odpraw celnych pobierają port Duisburg, działające tam spółki oraz fiskus niemiecki.