• <
bulk_cargo_port_szczecin

Jeden z najdłuższych kontenerowców świata w gdańskim porcie (foto, wideo)

ew

03.06.2020 13:33 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Jeden z najdłuższych kontenerowców świata w gdańskim porcie (foto, wideo)

Partnerzy portalu

Jeden z najdłuższych kontenerowców świata w gdańskim porcie (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

Do Portu Gdańsk zawinął dziś jeden z najdłuższych kontenerowców świata. COSCO Shipping Pisces, bo o nim mowa, zacumował przy nabrzeżu T2 terminalu kontenerowego DCT Gdańsk.

Pojemność jednostki to dokładnie 20 000 TEU. Oznacza to, że statek może jednocześnie zabrać na pokład ponad 7 mln kuchenek mikrofalowych, 324 mln par butów albo 40 000 samochodów! Gdyby zamienić podróż tych towarów z morskiego na inny środek transportu, potrzebne byłyby 11 847 ciężarówki albo 1 143 samolotów, albo 37 składów pociągów.

DCT Gdańsk – Północna Brama dla najszybciej rozwijającego się regionu Europy

Od 2013 r. największe statki kontenerowe na świecie regularnie zawijają do DCT Gdańsk. Najnowocześniejsze suwnice STS o zasięgu ponad 25 rzędów kontenerów, głębokowodne nabrzeża i obrotnice do 670 m umożliwiają terminalowi przeładunek kontenerowców nowej klasy typu Megamax-24.

DCT Gdańsk umożliwia Polsce udział w wymianie towarów na największym szlaku handlowym transportu morskiego, łączącym Europę z Azją. Zapewnia również sprawną wymianę handlową produktów naszego regionu z Chinami, przy jednoczesnej redukcji kosztów, bardziej konkurencyjnych terminach dostaw oraz niższej emisji dwutlenku węgla w przeliczeniu na jeden kontener w stosunku do innych portów.

Terminal obsługuje nie tylko Polskę, ale jest również jednym z najbardziej atrakcyjnych modeli biznesowych obsługujących rynki Morza Bałtyckiego. Stanowi on także najbardziej opłacalny sposób dotarcia do wewnątrzlądowych rynków zagranicznych Czech, Słowacji, Białorusi oraz zachodniej Ukrainy.

Pod koniec maja, w DCT Gdańsk rozpoczęły pracę trzy nowe elektryczne suwnice RMG. Zostały zakupione w ramach programu rozbudowy T2b i są już w pełni operacyjne, pozwalając gdańskiemu terminalowi zrobić kolejny krok w kierunku zwiększenia produktywności, wydajności oraz możliwości przeładunkowych dla naszych klientów na kolei.

Oprócz bezustannego rozwoju i inwestycji w infrastrukturę terminalową oraz nowoczesny sprzęt przeładunkowy, DCT Gdańsk jest również aktywnie zaangażowane w działania przejawiające dbałość o środowisko oraz społeczność lokalną, dostrzegając w nich fundament zrównoważonego rozwoju społeczno-ekonomicznego.

DCT jest członkiem Grupy PSA, która dzieli udziały z powołanym z ramienia Skarbu Państwa Polskim Funduszem Rozwoju (PFR) oraz australijskim funduszem inwestycyjnym IFM.

Wielkie inwestycje Portu Gdańsk

W ramach projektu rozbudowy układu drogowo-kolejowego w Porcie Zewnętrznym wykonywanym przez firmę NDI na rzecz Portu Gdańsk przebudowywane są ulice: Portowa, Poinca, Kontenerowa i Budowniczych Portu Północnego o łącznej długości 5,6 km. Powstają 4 nowe wiadukty, a rozebrane zostaną 2 istniejące (w tym jeden nad czynnymi torami kolejowymi oraz drugi nad zespołem przesyłowych rur paliwowych PERN, LOTOS i Naftoport). Pojawi się dodatkowy tor do terminala DCT, nowe tory do terminali węglowych oraz nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Powstanie także parking buforowy dla aut ciężarowych - pierwszy w tej części portu. Inwestycję wartą ponad 176 mln wykonuje firma NDI z Sopotu

Nowa sieć ma być w przyszłości zapleczem dla planowanego Portu Centralnego, dzięki któremu przeładunki  wyniosą ok. 100 mln ton w skali roku.

"Inteligentny kontenerowiec nowej generacji"

COSCO Shipping Pisces, który zawinął dziś do gdańskiego portu ma 400 m długości i prawie 60 m szerokości. To tyle samo, co cztery boiska piłkarskie. Dla porównania Empire State Building w Nowym Jorku ma 381 m wysokości, a paryska Wieża Eiffla mierzy 324 m. Jak mówił niedawno kapitan jednostki - Xu Dexiang, statek pochodzi z serii 12 jednostek COSCO Shipping nazwanych na cześć znaków zodiaku. "Pisces" to bowiem nic innego jak odpowiednik zodiakalnych ryb. Kontenerowiec został wyposażony w liczne przyjazne dla środowiska funkcje, w tym system zasilania z lądu i inteligentne systemy zarządzania wodą balastową. Dzięki inteligentnemu systemowi zarządzania efektywnością energetyczną, mozliwe jest monitorowanie zużycia paliwa, energii i optymalizacja prędkości statku oraz zarządzanie nim z pozycji mostku.

Wszystko to zapewnia COSCO Shipping Pisces miejsce w nowej generacji „inteligentnych statków”.

 

COSCO Shipping Pisces w liczbach

Pojemność: 20 000 TEU (jednostka równoważna pojemności kontenera o długości 20 stóp)

Builder: DALIAN COSCO KHI

Bandera: Hong Kong

Rok dostarczenia: 2019

Długość: 400 m

Szerokość: 58,76 m

 

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.