Należący do Samsø Rederi prom Samso otrzymał nagrodę dla duńskiego statku roku. Tegoroczny laureat plebiscytu został ogłoszony podczas trwającej w Kopenhadze imprezy Danish Maritime Fair. Statek został zbudowany w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding.
Eksperci, którzy postanowili nagrodzić jednostkę tytułem duńskiego statku roku 2015, docenili jej innowacyjność oraz wysiłki, które zostały poczynione, by stała się jak najbardziej przyjazna środowisku.
- Samso jest dobrym przykładem statku, który został zaprojektowany w szerszym kontekście – w tym wypadku również jako przejaw ekologicznych ambicji całej społeczności - powiedział Martin Uhlenfeldt, który argumentował wybór w imieniu jury.
Samso to nowoczesny prom o długości 100 m i szerokości 19 m. Jednorazowo zabiera na pokład 600 pasażerów oraz 160 samochodów. Projekt statku opracowany został przez biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting. Firma Fuo Rumia dostarczyła kompletny system zasilania gazem LNG, Hydroster zaś system ładunkowy ro-ro wraz z furtami dziobową i rufową oraz pokładami ruchomymi, wreszcie spółka Famos – kompletne wyposażenie wnętrz statku. Wszystkie te firmy należą także do grupy kapitałowej Remontowa Holding SA.
W poprzedniej edycji tych nagród statkiem roku wybrany został nowoczesny i zasilany LNG prom Bergensfjord (nazwano go statkiem roku w Danii, choć należy do norweskiego operatora). Co ciekawe, należący do Fjord Line prom także został zbudowany w Gdańsku. Na co dzień jednostka ta obsługuje połączenia z duńskiego Hirtshals. Po zmianie regulaminu, od tego roku o nagrodę mogą się ubiegać jedynie statki, które należą do duńskich armatorów bądź są czarterowane przez duńskie przedsiębiorstwa żeglugowe.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody