PMK
Brexit to szansa na zwiększenie wolności gospodarczej w Wielkiej Brytanii, jeżeli ten kraj opuści Unię celną Unii Europejskiej. Będzie to okazja dla brytyjskiego rządu do nadania większej wolności tamtejszym portom.
Wolnorynkowy brytyjski think tank Centre for Policy Studies namawia rządzących do zastosowaniu ich projektu The Free Ports Opportunity. Zakłada on przekształcenie obecnych portów w autonomiczne Wolne Porty, które znajdują się poza przepisami celnymi kraju. Oznacza to, że na terenie tych obiektów i w okolicy możnaby importować, produkować i eksportować towary bez płacenia ceł i podatków do budżetu Wlk Brytanii.
Według CPS zwiększy to produktywność brytyjskich fabryk, da więcej miejsc pracy oraz posłuży do promocji handlu. Byłaby to diametralnie inna rzeczywistość od obecnej, gdzie UE decyduje o polityce celnej i handlowej.
Dzięki Brexitowi brytyjskie terminale nie znajdą się także w proponowanym unijnym planie dotyczącym regulacji usług portowych, który zdaniem ekspertów uderzyłby mocno w porty Wielkiej Brytanii, ponieważ większość z nich należy do prywatnych inwestorów podczas, gdy większość europejskich odpowiedników otrzymuje dotacje z budżetów lokalnych samorządów.
Poddane do dyskusji nowe zasady wspierają usługi portowe w zakresie m.in.: nawigacji, jednakże zawierają dodatkowe opłaty portowe oraz zwolnienia na stanowiskach, co mogłoby wywrzeć presję kosztową na operatorach brytyjskich a w efekcie zniszczyć ich zdolność do kontrolowania cen.
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju