• <
HARTWIG SZCZECIN

Wild: Projekt CPK idealnie wpisuje się w koncepcję Pasa i Szlaku

pc

14.05.2017 07:42 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Wild: Projekt CPK idealnie wpisuje się w koncepcję Pasa i Szlaku
Wild: Projekt CPK idealnie wpisuje się w koncepcję Pasa i Szlaku - GospodarkaMorska.pl

Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) idealnie wpisuje się w koncepcję Pasa i Szlaku – powiedział w sobotę w Pekinie pełnomocnik rządu do spraw tej inwestycji Mikołaj Wild. Jak podkreślił, Polska i Chiny są gotowe do poważnych rozmów o CPK.

Powołany w ostatnich dniach przez rząd pełnomocnik towarzyszy premier Beacie Szydło w rozmowach w stolicy Państwa Środka. Szefowa polskiego rządu rozmawiała w piątek z prezydentem Chin Xi Jinpingiem i chińskim premierem Li Keqiangiem. W niedzielę polska delegacja będzie brać udział w Forum Pasa i Szlaku, poświęconym chińskiej koncepcji budowania połączeń infrastrukturalnych w nawiązaniu do historycznego Jedwabnego Szlaku.

– Chiny są bardzo zaangażowane w projekt Pasa i Szlaku, deklarują bardzo dużą otwartość na zaangażowanie w polskie projekty infrastrukturalne. My jako najsilniejsza gospodarka w regionie uważamy, że projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego idealnie wpisuje się w ideę Pasa i Szlaku, ale też może stanowić dobry punkt wyjścia do zwiększenia intensywności współpracy pomiędzy Unią Europejską a Chinami. Teraz pozostaje usiąść do rozmów i ustalić, czy i na jakich warunkach (to zrobić) – powiedział w sobotę dziennikarzom Wild.

Podkreślił, że mowa jest o czymś więcej niż współpraca w zakresie finansowania. „Tematem rozmów może być wymiana doświadczeń w zakresie budowy lotnisk”, a także „zaangażowanie organizacyjne strony chińskiej” – mówił.

– Byłoby nieodpowiedzialne, gdybyśmy na tym etapie oczekiwali ze strony chińskiej sfinansowania projektu, który na dzień dzisiejszy został zatwierdzony jedynie w szkicowej wersji przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów – zaznaczył.

Mówił, że nie ma mowy o zaangażowaniu, w którym dla którejkolwiek ze stron „miałyby być przewidziane nadzwyczajne korzyści kosztem drugiej”. – Ani my, ani strona chińska nie czulibyśmy się dobrze w sytuacji, w której mielibyśmy do czynienia ze współpracą, która przewiduje lwią część ryzyk bądź lwią część korzyści dla jednej ze stron – podkreślił Wild.

Założeniem Centralnego Portu Komunikacyjnego – jak mówił Wild – jest nie tylko budowa samego portu lotniczego, ale również rozbudowa sieci kolejowej.

Zdaniem pełnomocnika ds. CPK, kwotą „jak najbardziej realistyczną” jest 30 mld zł, włączając w to budowę infrastruktury towarzyszącej. – 10 lat jest terminem jak najbardziej realnym i zrobimy wszystko, by tego realnego terminu dotrzymać – powiedział.

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_deepwater_2021_390x100

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 40187,00 $ tona 1,80% 3 gru
 Cynk 3323,00 $ tona 0,91% 3 gru
 Aluminium 2647,00 $ tona -0,26% 3 gru
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.