pc/Zarząd Morskiego Portu Gdynia
W Porcie Gdynia w ostatni czwartek 2017 r. przekazano gdańskiej firmie Zwarbud teren przy nabrzeżu Polskim, na którym w ciągu czterech miesięcy zostaną wyburzone cztery zdekapitalizowane stare budynki portowe oraz stacja transformatorowa. Tym samym przedsiębiorsteo przygotuje miejsce pod zupełnie nową inwestycję, jaką jest budowa nowego publicznego terminalu promowego, która potrwa 2,5-3 lata.
Budowa nowego terminalu to przede wszystkim stworzenie możliwości obsługi znacznie większych - wchodzących na rynek żeglugowy - promów pasażerskich o długości do ok. 240 m, a zastosowane rozwiązania mają zapewnić uniwersalność obsługi statków. W ramach przedsięwzięcia powstanie również dwupoziomowa rampa, której położenie będzie można dostosować do wysokości promu. Sprawną obsługę pasażerów zapewni galeria pasażerska z łącznikiem wejściowym - dostosowujące się mechanicznie do różnego umiejscowienia wejścia na statki.
Nowy publiczny terminal promowego to niezbędna inwestycja dla rozwoju Autostrady Morskiej Gdynia-Karlskrona. Dodajmy jeszcze, że w ramach całej inwestycji przebudowana zostanie część Nabrzeża Polskiego oraz Nabrzeża Fińskiego i powstanie nowoczesny budynek pasażerski z pełną infrastrukturą socjalno-biurową, magazyn i place manewrowe z wyprowadzeniem do układu drogowego oraz dostępnością kolejową. Inwestycja ma zagwarantowane środki unijne. Szacunkowy koszt inwestycji brutto przekracza 200 mln zł.
Na przełomie stycznia i lutego 2018 roku zostanie ogłoszony przetarg na wykonawcę przebudowy układu komunikacyjnego w obrębie Węzła Ofiar Grudnia ’70, co jest integralną częścią realizowanej inwestycji. Natomiast w drugim kwartale roku 2018 ruszą pierwsze prace budowlane w tym zakresie.
- Rok 2017 zamykamy dobrym początkiem nowej inwestycji w postaci rozpoczęcia przygotowań do budowy nowego terminala promowego – podkreśla Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. – Jest to zadanie o wielkim znaczeniu i dzięki takim inwestycjom Port Gdynia będzie zupełnie nowym portem. Zarazem stwarzamy nowoczesne warunki do pracy nowym operatorom promowym, którzy na pewno trafią do naszego portu.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Rusza tramwaj wodny po Zatoce Gdańskiej. Ile zapłacimy za bilet?
Energetyka rośnie szybciej niż porty. Gotowe zaplecze pod Elblągiem
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu