Fiński Instytut Ochrony Środowiska (SYKE) zacznie korzystać z bio-oleju produkowanego na potrzeby branży spożywczej do zasilania swojego statku badawczego Aranda.
Celem SYKE jest zmniejszenie niekorzystnego wpływu statku na środowisko naturalne, poprzez napędzanie go krajowym bio-olejem, wykonanym ze zużytych olejów roślinnych i odpadów rybnych. Już na początku tego roku, na jednostce zostało uruchomione ogrzewanie bio-olejem.
- W kolejnym etapie procesu, w głównych silnikach statku zaczniemy spalać mieszanki okrętowych paliw silnikowych na bazie mineralnego oleju napędowego i bio-oleju, szukając optymalnej proporcji dla wydajnej i ekonomicznej pracy silnika z możliwie największym udziałem bio-oleju - powiedział Dyrektor HRD - Juha Flinkman z Centrum Badań Morskich SYKE.
- Bio-olej produkowany na bazie odpadów oraz stosowany do napędzania statku, produkowany jest przez armatora VG-Shipping w fabryce w Uusikaupunki. Większy udział bio-paliwa w oleju silnikowym, powoduje niższą emisję szkodliwych substancji - dodaje. W ubiegłym roku, właściciel Arandy otrzymał również znaczną dotację na remont całej jednostki, dzięki czemu jednostka będzie mogła sprawnie funkcjonować do końca okresu swojej planowanej eksploatacji w 2030 roku.
Obecna oraz kolejne modernizacje w zakresie używanego paliwa, mają być przeprowadzone w latach 2015-2018. Spowodują one, że Aranda wejdzie do grona najbardziej przyjaznych dla środowiska statków pływających na morzach arktycznych i bałtyckich.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej