• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Rekordowo niskie stawki frachtu z Azji do Europy

31.03.2015 06:11 Źródło: wnp.pl
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Rekordowo niskie stawki frachtu z Azji do Europy
Rekordowo niskie stawki frachtu z Azji do Europy - GospodarkaMorska.pl

Ceny frachtu towarów przewożonych w kontenerach w umowach spotowych na liniach Daleki Wschód – Europa Zachodnia (włącznie z DCT Gdańsk) zmalały w minionym tygodniu o 34 dolary za TEU (kontener 20. stopowy), tj. do 586 USD.

Był to ósmy z rzędu ich spadek i obecnie osiągnął „historycznie” najniższy poziom, jaki uwzględniany jest przez Shanghai Containerized Freight Index (SCFI).

Jeszcze na początku lutego wskaźnik ten dla wspomnianej linii sięgał 1100 USD/TEU.
Zmalały ceny transportu morskiego także na linii Azja – Morze Śródziemne (i Czarne), o 73 dolary, do 735 USD/TEU.

Podobna tendencja wystąpiła w transporcie na kierunkach z Azji do: portów zachodniego wybrzeża USA (spadek o 47 dolary, do 1701 USD/FEU, czyli kontener 40. stopowy), do wschodniego wybrzeża USA (spadek o 140 dolary, do 4215 USD/FEU), a ponadto do Ameryki Południowej i Dubaju.

Głównym powodem takiego spadku jest nadmiar mocy przewozowych nad popytem, utrzymujący się od ponad trzech lat. Dlatego nieliczni armatorzy notują zyski, co wykazują w danych o wynikach finansowych za 2014 rok.

Według analityków, przy obecnych, niskich cenach paliwa, rentowność przewozów zapewnia średni poziom stawek ok. 1000 dolarów za TEU.

Zależy on jednak także od wielkości używanych kontenerowców oraz średniej ich prędkości, jak również ogólnych kosztów działalności. Dlatego już pięciu armatorów, spośród 10 największych, użytkuje i systematycznie wprowadza do użytku lub zamawia kolejne superstatki, zabierające od 15 do 19 tys. TEU.
Maersk Line, który jako pierwszy je wprowadził, w ub. roku uzyskał 2,3 mld USD zysku i 11,6 proc. stopę zwrotu z zainwestowanego kapitału (ROIC).

Dodajmy też, że tendencje na rynku spotowym nie odzwierciedlają w pełni całego rynku i usług przewozu opartych na umowach długoterminowych (rocznych), choć wpływają na te drugie.

Źródło:
wnp.pl
Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 38925,00 $ tona 2,81% 15 paź
 Cynk 3794,00 $ tona 6,84% 15 paź
 Aluminium 3162,00 $ tona 0,35% 15 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.