• <
bulk_cargo_port_szczecin

Przetarg na projekt odcinka Rail Baltica Białystok-Ełk

PMK

08.06.2017 09:57 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Przetarg na projekt odcinka Rail Baltica Białystok-Ełk

Partnerzy portalu

Przetarg na projekt odcinka Rail Baltica Białystok-Ełk - GospodarkaMorska.pl

PKP PLK ogłosiły przetarg na projekt przebudowy fragmentu międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica od Białegostoku do Ełku. Powstanie drugi tor, zmodernizowanych będzie siedem stacji.

Głównym efektem planowanych prac ma być krótsza i bezpieczniejsza podróż, powstaną nowe perony, trasą będzie mogło jeździć więcej pociągów - podkreśla PKP PLK w czwartkowym komunikacie.

Po modernizacji pociągi osobowe będą jeździć z prędkością do 160 km/ h, a towarowe z prędkością do 100 km/ h. Podróż z Białegostoku przez Ełk do Suwałk ma się skrócić do półtorej godziny.

Międzynarodowa trasa Rail Baltica jest jednym z priorytetowych zadań inwestycyjnych na polskich torach - podkreśla PKP PLK SA. Trasa Białystok-Ełk to ok. 100 km. To pierwszy odcinek całego fragmentu Rail Baltica ( E75) od Białegostoku do Suwałk i do granicy z Litwą w Trakiszkach.

"Wartość całej inwestycji to 2,5 mld zł. Projekt ubiega się o dofinasowanie w ramach trzeciego naboru instrumentu finansowego „Łącząc Europę” (CEF)" - podaje PKP PLK. Według przyjętych założeń, po modernizacji, podróż z Białegostoku przez Ełk do Suwałk będzie trwać ok. półtorej godziny.

Wybrana w przetargu firma zaprojektuje wszystkie prace na odcinku Białystok-Ełk, określi ich zakres. "Dzięki budowie drugiego toru na trasie Białystok - Ełk podróże będą szybsze i zwiększy się przepustowość, co stworzy nowe możliwości dla przewozów regionalnych i międzyregionalnych, a przewoźnicy będą mogli uruchomić większą liczbę połączeń" - czytamy w komunikacie prasowym.

Inwestycja ma objąć modernizację siedmiu stacji: Białystok Starosielce, Knyszyn, Mońki, Osowiec, Grajewo, Prostki, Ełk. Przebudowanych będzie 11 przystanków: Białystok Bacieczki, Fasty, Dobrzyniewo Duże, Borsukówka, Zastocze, Czechowizna, Goniądz, Podlasek, Ruda, Lipińskie Małe i Ełk Szyba Wschód.

Mają być również wymienione lub wyremontowane urządzenia sterowania ruchem. Będą nowe tory, sieć trakcyjna i rozjazdy. W Ełku (Warmińsko-Mazurskie) powstanie centrum sterowania ruchem.

By poprawić bezpieczeństwo, planowane są bezkolizyjne skrzyżowania kolejowo-drogowe. Ile ich będzie, nie wiadomo, ma to określić projekt. Modernizacja ma też objąć 72 różne obiekty inżynieryjne typu mosty czy wiadukty kolejowe.

Pojawią się nowe wiaty, ławki, oświetlenie, oznakowanie, informacja o kursach pociągów. Cała infrastruktura będzie dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową.

"Rail Baltica to ważny szlak towarowy. Przeprowadzone prace wpłyną na poprawę warunków do przewozu ładunków" - dodają PKP PLK.
Prace projektowe mają się zakończyć do 2020 r. Inwestycja ma być realizowana w latach 2020-2023.

PKP PLK podkreślają, że Rail Baltica to jeden z priorytetowych projektów w UE o dużym znaczeniu strategicznym, także politycznym. Ma stanowić jedyne połączenie kolejowe krajów bałtyckich z Polską i pozostałymi krajami UE. Ma połączyć Warszawę, Kowno, Rygę i Tallin.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.