PMK
Niedługo Lotos Kolej powiększy się o kilku członków zarządu oraz przynajmniej trzyosobową Radę Nadzorczą. Mimo sporego obciążenia finansowego, resort energii uważa za niezbędne odejście od jednoosobowego zarządzania w tej spółcę, by lepiej kontrolować jej działanie.
Zmiana struktury zarządzania Lotosu Kolej ma pomóc spółce w sprostaniu wyzwaniom zawartym w strategii Grupy Lotos na lata 2017-2022 . Oczywiście podniesie też koszty wynagrodzenia w spółce, nie wiadomo jednak o jaką dokładną sumę.
Minister Kurtyka stwierdził także, że Rada Nadzorcza jest potrzebna, by zapewnić stałą kontrolę nad działalnością spółki. Konieczność jej utworzenia ma także wynikać z przepisów prawa. Przewiduje się, że rada będzie miała minimalny, 3-osobowy skład.
Przypomnijmy, że w zeszłym miesiącu doszło do kilkugodzinnej akcji protestacyjnej. Związkowcy domagali się m.in. przywrócenia do pracy odwołanego prezesa Henryka Grucy. Na jego prośbę związkowcy zakończyli protest.
Wcześniej Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników spółki na stanowiska prezesa i członka zarządu firmy Lotos Kolej, należącej do Grupy Lotos, powołało Anatola Kupryciuka i Krzysztofa Wiktorowicza. Odwołani zostali: prezes Henryk Gruca i wiceprezes Paweł Makurat. Nie podano przyczyny zmian.
Sytuacja w spółce Lotos Kolej jest napięta od kilku miesięcy. Pod koniec lutego przez kilka dni pracownicy firmy protestowali, domagając się m.in. odwołania wiceprezesa Pawła Makurata. Wówczas zarząd Grupy poinformował, że przeprowadzi pilnie kompleksową analizę dotyczącą sytuacji należącej do Grupy spółki.
Związkowcy twierdzili, że stanowisko, jakie objął wiceprezes, "nie jest absolutnie adekwatne do Jego wykształcenia (Makurat jest prawnikiem i politologiem, pracował na Uniwersytecie Gdańskim - PAP)". Zarzucono mu też "lekceważenie i butę" w stosunku do pracowników oraz "destrukcyjne i destabilizujące działania". Pod żądaniem o odwołanie Makurata podpisało się 702 pracowników (w Lotos Kolej pracuje 1026 osób).
Lotos Kolej należy do Grupy Lotos; od 2012 roku jest wiceliderem na rynku kolejowych przewozów towarowych w Polsce. Firma podaje, że w 2016 r. przewiozła ok. 12,7 mln ton produktów, co oznacza niewielki wzrost w porównaniu z rokiem 2015. Ma oddziały w Gdańsku, Czechowicach-Dziedzicach, Zduńskiej Woli, Jaśle i we Wrocławiu.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania