• <
port_szczecin_1100x200_2021_top_porty

Port w Kłajpedzie chce przejąć od Gdańska pozycję głównego bałtyckiego hubu. Szykuje się ostra konkurencja

12.08.2015 13:32 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Port w Kłajpedzie chce przejąć od Gdańska pozycję głównego bałtyckiego hubu. Szykuje się ostra konkurencja
Port w Kłajpedzie chce przejąć od Gdańska pozycję głównego bałtyckiego hubu. Szykuje się ostra konkurencja - GospodarkaMorska.pl

Port w Kłajpedzie zamierza konkurować z Portem Gdańsk o pozycję głównego bałtyckiego hubu. Ma w tym pomóc współpraca z Chinami oraz rozbudowa infrastruktury. Władze polskiego portu zapewniają, że są gotowe na wzmożoną rywalizację.

- Kłajpeda to ostry konkurent, w szczególności jeśli chodzi o przeładunki kontenerów. Bardzo pomaga im w tym silna obecność armatora MSC – drugiego największego przewoźnika kontenerowego na świecie. Ale póki co brakuje im takiej infrastruktury, jak w Gdańsku, przez co ma razie nie mogą przyjmować u siebie największych kontenerowców – mówi Monika Wszeborowska, dyrektor biura marketingu w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk.

Kłajpeda otwiera się na serwisy oceaniczne

We wtorek (10.08) Kłajpeda dołączyła do wąskiej listy portów na Bałtyku, które są w stanie przyjmować serwisy oceaniczne. A to za sprawą ukończenia budowy terminalu JSSC Klaipedos Smelte. Obiekt może przyjąć kontenerowce powyżej 9 tys. TEU. Pierwszą taką jednostką, która zawitała do litewskiego portu był MSC Asya (336 m długości, 9,178 TEU nośności) i z miejsca ustanowił nowy rekord, podobnie jak przed tygodniem w Porcie Gdynia.

- Dotychczas obsługiwaliśmy tylko połączenia feederowe, ale teraz dołączyliśmy do grona hubów. Dzięki możliwości przyjmowania serwisów oceanicznych liczymy na duży wzrost naszych przeładunków oraz pozyskanie nowych klientów – komentuje Arvydas Vaitkus, dyrektor generalny kłajpedzkiego portu.

Obecnie Kłajpeda góruje nad Gdańskiem w kwestii przeładunków. W pierwszym półroczu 2015 roku w litewskim porcie przeładowano łącznie 18,86 mln ton towarów, podczas gdy w Gdańsku ta liczba wyniosła 17,2 mln ton towarów. Największą przewagę Litwini mają w przeładunku towarów masowych, który wyniósł 8 mln ton (ok 4,7 mln w Gdańsku).

- Gdańsk może jednak pochwalić się większym tempem wzrostu. W Kłajpedzie wyniósł on tylko 6,2 proc., u nas aż 11,8 proc. Zanotowaliśmy lepsze półrocze i mamy nadzieję w najbliższej przyszłości przegonić Kłajpedę w liczbie przeładunków – mówi Monika Wszeborowska.

Litwini liczą na Chiny

Włodarze litewskiego portu rosną w siłę. W zeszłym miesiącu podpisali porozumienie o współpracy z chińskim portem Shenzhen. Dodatkowo jedna z firm z Państwa Środka zamierza wykupić terminal w litewskiej przystani. Trwają negocjacje w tej sprawie.

- To część naszej strategii, by uczynić z Kłajpedy główne centrum handlowe na Bałtyku. Dużą rolę w tym mają odegrać chińskie towary, które spływałyby głównie do naszego portu – mówi Arturas Drunguilas, dyrektor marketingu i administracji portu w Kłajpedzie.

Wspólne plany obu portów zakładają wspomaganie przy rozwoju swoich przystani, przyciąganie międzynarodowych przewoźników oceanicznych, pomoc w budowie infrastruktury portowej oraz utworzenie wolnej strefy ekonomicznej na terenie litewskiego portu.

Współpraca z Chinami ma za zadanie uczynić z Kłajpedy główny port przeładunkowy na Bałtyku. Szczególnie jeśli chodzi o handel dobrami konsumpcyjnymi, żywnością i częściami zamiennymi do samochodów. Te towary trafiałyby głównie na Białoruś, a w dalszej kolejności na Litwę i pozostałe kraje bałtyckie.

Więcej statków z USA w Gdańsku?

Jednak nie tylko w Kłajpedzie myślą o kierunku chińskim. - Cały czas prowadzimy rozmowy z partnerami z Chin na temat współpracy, ale w tym momencie nic więcej na ten temat nie możemy powiedzieć – tłumaczy Monika Wszeborowska. - Wieści o podpisaniu listu intencyjnego w sprawie współpracy między Chinami a Kłajpedą nie są dla nas przerażające. Tym bardziej, że Chiny to nie jedyny kierunek rozwoju. Liczymy na rozwinięcie handlu także ze Stanami Zjednoczonymi w ramach TTIP (ang. Transatlantic Trade and Investment Partnership - Transatlantyckie Partnerstwo w dziedzinie Handlu i Inwestycji) – dodaje.

TTIP to obecnie negocjowana umowa handlowa między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi. Nie są znane jeszcze wszystkie szczegóły odnośnie tego porozumienia, ale głównym punktem ma być likwidacja barier celnych. Oznacza to dużo łatwiejszy handel pomiędzy USA i Unią.

- Byłoby to korzystne dla naszego portu. Jesteśmy najbardziej wysuniętym na wschód hubem, zdolnym przyjąć duże statki, a takie będą pływać między USA a Unią. Dlatego pilnie obserwujemy rozwój sytuacji – mówi Monika Wszeborowska.

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 35732,00 $ tona 0,17% 29 lip
 Cynk 2984,00 $ tona 1,12% 29 lip
 Aluminium 2556,00 $ tona 1,59% 29 lip
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.