jk
Port Gdynia przystępuje do tworzenia koncepcji Portu Zewnętrznego w Gdyni i ma na to zgodę ministerstwa gospodarki morskiej – poinformował prezes ZMPG, Adam Meller. W Porcie Zewnętrznym mogłyby powstać terminale: kontenerowy i pasażerski.
Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia (ZMPG), Adam Meller poinformował w poniedziałek podczas Międzynarodowych Targów Morskich Baltexpo w Gdańsku, że „w tej chwili port przystępuje do tworzenia koncepcji Portu Zewnętrznego w Gdyni, za zgodą Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej”. Program nosi nazwę „Port Gdynia 2030”. Zaznaczył, że „na pewno port będzie starał się poszukać partnera, który m.in. wyłoży pieniądze, aby taka inwestycja mogła być zrealizowana”. Powiedział, że Port Zewnętrzny mógłby być zrealizowany w Partnerstwie Publiczno-Prywatnym. „Trudno mówić dziś o datach, ale jeżeli znaleźlibyśmy partnera w miarę szybko, to jest to kwestia być może 10 lat” - dodał.
Przyznał, że „obecnie prowadzone są 'bardzo wstępne' rozmowy”. Zaznaczył, że „podobnie jak to dzieje się na świecie, głównym partnerem może być operator kontenerowy”. To oznaczałoby powstanie terminala kontenerowego. „Powiedzmy sobie uczciwie, główne przeładunki stanowią dziś kontenery” – dodał.
Poinformował, że w ramach budowy Portu Zewnętrznego spółka rozważa też budowę np. stanowiska dla dużych statków pasażerskich. „Byłby to terminal dla cruizerów, dużych statków wycieczkowych, które obecnie cumują przy Nabrzeżu Francuskim” - wyjaśnił. Meller jest przekonany, że istnieje zapotrzebowanie na taką infrastrukturę.
Poinformował, że jeszcze jesienią bieżącego roku w porcie w Gdyni rozpocznie się budowa publicznego terminala pasażerskiego, z którego ma korzystać m.in. armator Stena Line. „Będą realizowane pierwsze prace wyburzeniowe” – dodał. Terminal przy Nabrzeżu Polskim ma powstać w ciągu dwóch lat. Prezes liczy, że z nowego terminala będą korzystać też inni operatorzy, m.in. z Polski, którzy zechcą uruchomić nowe połączenia z Gdyni.
W poniedziałek podczas Baltexpo przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia i spółki PORR SA Warszawa, która wygrała przetarg, podpisali umowę na rozbudowę obrotnicy nr 2 w porcie. Dzięki nowej infrastrukturze, za pół roku do portu morskiego w Gdyni będą mogły wpływać statki o dł. do 400 metrów. Port w Gdyni, dzięki planowanym kolejnym inwestycjom w najbliższych latach ma stać się drugim w Polsce głębokowodnym portem.
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego