• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Port Gdynia: Ma powstać koncepcja Portu Zewnętrznego

jk

11.09.2017 18:44 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Port Gdynia: Ma powstać koncepcja Portu Zewnętrznego
Port Gdynia: Ma powstać koncepcja Portu Zewnętrznego - GospodarkaMorska.pl

Port Gdynia przystępuje do tworzenia koncepcji Portu Zewnętrznego w Gdyni i ma na to zgodę ministerstwa gospodarki morskiej – poinformował prezes ZMPG, Adam Meller. W Porcie Zewnętrznym mogłyby powstać terminale: kontenerowy i pasażerski.

Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia (ZMPG), Adam Meller poinformował w poniedziałek podczas Międzynarodowych Targów Morskich Baltexpo w Gdańsku, że „w tej chwili port przystępuje do tworzenia koncepcji Portu Zewnętrznego w Gdyni, za zgodą Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej”. Program nosi nazwę „Port Gdynia 2030”. Zaznaczył, że „na pewno port będzie starał się poszukać partnera, który m.in. wyłoży pieniądze, aby taka inwestycja mogła być zrealizowana”. Powiedział, że Port Zewnętrzny mógłby być zrealizowany w Partnerstwie Publiczno-Prywatnym. „Trudno mówić dziś o datach, ale jeżeli znaleźlibyśmy partnera w miarę szybko, to jest to kwestia być może 10 lat” - dodał.

Przyznał, że „obecnie prowadzone są 'bardzo wstępne' rozmowy”. Zaznaczył, że „podobnie jak to dzieje się na świecie, głównym partnerem może być operator kontenerowy”. To oznaczałoby powstanie terminala kontenerowego. „Powiedzmy sobie uczciwie, główne przeładunki stanowią dziś kontenery” – dodał.

Poinformował, że w ramach budowy Portu Zewnętrznego spółka rozważa też budowę np. stanowiska dla dużych statków pasażerskich. „Byłby to terminal dla cruizerów, dużych statków wycieczkowych, które obecnie cumują przy Nabrzeżu Francuskim” - wyjaśnił. Meller jest przekonany, że istnieje zapotrzebowanie na taką infrastrukturę.

Poinformował, że jeszcze jesienią bieżącego roku w porcie w Gdyni rozpocznie się budowa publicznego terminala pasażerskiego, z którego ma korzystać m.in. armator Stena Line. „Będą realizowane pierwsze prace wyburzeniowe” – dodał. Terminal przy Nabrzeżu Polskim ma powstać w ciągu dwóch lat. Prezes liczy, że z nowego terminala będą korzystać też inni operatorzy, m.in. z Polski, którzy zechcą uruchomić nowe połączenia z Gdyni.

W poniedziałek podczas Baltexpo przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia i spółki PORR SA Warszawa, która wygrała przetarg, podpisali umowę na rozbudowę obrotnicy nr 2 w porcie. Dzięki nowej infrastrukturze, za pół roku do portu morskiego w Gdyni będą mogły wpływać statki o dł. do 400 metrów. Port w Gdyni, dzięki planowanym kolejnym inwestycjom w najbliższych latach ma stać się drugim w Polsce głębokowodnym portem.

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 39037,00 $ tona -0,61% 26 paź
 Cynk 3455,00 $ tona -1,57% 26 paź
 Aluminium 2830,00 $ tona -2,95% 26 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.