pc
Przebudowa nabrzeży, nowe połączenia drogowe i kolejowe oraz parking buforowy. To tylko niektóre inwestycje, jakie w najbliższych latach planuje Port Gdańsk. O szczegółach planowanych zmian w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Jak poinformował Greinke, przed Portem Gdańsk obecnie inwestycje finansowane z CEF-u (Connecting Europe Facility, fundusz „Łącząc Europę”, przeznaczony na realizację projektów infrastrukturalnych w dziedzinie transportu, energetyki i telekomunikacji).
– To pogłębienie toru wodnego i przebudowa nabrzeży w Porcie Wewnętrznym, oprócz tego zmiany w układzie drogowo-kolejowym w Porcie Zewnętrznym. Od stacji Port Północny do bram poszczególnych terminali będziemy budowali nowe połączenia kolejowe i oprócz tego bezkolizyjny dostęp drogą dwupasmową do terminala DCT. Planujemy również budowę parkingu buforowego – wymienia Łukasz Greinke, prezes ZMPG.
Greinke zapowiedział także budowę głębokowodnych terminali przy Nabrzeżu Północnym w Porcie Zewnętrznym.
– Część jest dedykowana pod branżę automotive, w pozostałej części rozmawiamy z przedsiębiorcami z sektora oil & gas – mówi Greinke.
Jak dodał, w planach jest także budowa nowego terminalu ro-ro, który zostanie zintegrowany z działalnością podstawowego partnera ZMPG, czyli Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Greinke odniósł się także do konieczności rozwoju żeglugi śródlądowej.
– Jest ona tak naprawdę najtańszym środkiem transportu dla towarów. Myślę, że my na pewno sami siebie przekonywać nie musimy, że jest to bardzo dobry pomysł. Kraje europejskie korzystają z tego, czas najwyższy, aby to zmienić – mówi Greinke.
Wspomniane inwestycje zapisane są w Strategii rozwoju Portu Gdańsk do 2027 r.
W ubiegłym roku w Porcie Gdańsk przeładowano 37,3 mln t towarów – o prawie 4 % więcej niż dwa lata temu. Po raz pierwszy port znalazł się także na szóstym miejscu wśród bałtyckich portów pod względem wielkości przeładunków.
Jak wynika ze strategii rozwoju portu do 2027 r., w 2030 r. wolumen przeładunkowy Portu Gdańsk może wynieść około 100 mln t.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Rusza tramwaj wodny po Zatoce Gdańskiej. Ile zapłacimy za bilet?
Energetyka rośnie szybciej niż porty. Gotowe zaplecze pod Elblągiem
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu