pc
Przebudowa nabrzeży, nowe połączenia drogowe i kolejowe oraz parking buforowy. To tylko niektóre inwestycje, jakie w najbliższych latach planuje Port Gdańsk. O szczegółach planowanych zmian w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Jak poinformował Greinke, przed Portem Gdańsk obecnie inwestycje finansowane z CEF-u (Connecting Europe Facility, fundusz „Łącząc Europę”, przeznaczony na realizację projektów infrastrukturalnych w dziedzinie transportu, energetyki i telekomunikacji).
– To pogłębienie toru wodnego i przebudowa nabrzeży w Porcie Wewnętrznym, oprócz tego zmiany w układzie drogowo-kolejowym w Porcie Zewnętrznym. Od stacji Port Północny do bram poszczególnych terminali będziemy budowali nowe połączenia kolejowe i oprócz tego bezkolizyjny dostęp drogą dwupasmową do terminala DCT. Planujemy również budowę parkingu buforowego – wymienia Łukasz Greinke, prezes ZMPG.
Greinke zapowiedział także budowę głębokowodnych terminali przy Nabrzeżu Północnym w Porcie Zewnętrznym.
– Część jest dedykowana pod branżę automotive, w pozostałej części rozmawiamy z przedsiębiorcami z sektora oil & gas – mówi Greinke.
Jak dodał, w planach jest także budowa nowego terminalu ro-ro, który zostanie zintegrowany z działalnością podstawowego partnera ZMPG, czyli Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Greinke odniósł się także do konieczności rozwoju żeglugi śródlądowej.
– Jest ona tak naprawdę najtańszym środkiem transportu dla towarów. Myślę, że my na pewno sami siebie przekonywać nie musimy, że jest to bardzo dobry pomysł. Kraje europejskie korzystają z tego, czas najwyższy, aby to zmienić – mówi Greinke.
Wspomniane inwestycje zapisane są w Strategii rozwoju Portu Gdańsk do 2027 r.
W ubiegłym roku w Porcie Gdańsk przeładowano 37,3 mln t towarów – o prawie 4 % więcej niż dwa lata temu. Po raz pierwszy port znalazł się także na szóstym miejscu wśród bałtyckich portów pod względem wielkości przeładunków.
Jak wynika ze strategii rozwoju portu do 2027 r., w 2030 r. wolumen przeładunkowy Portu Gdańsk może wynieść około 100 mln t.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody