• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Polskie LNG chce obniżenia podatku od nieruchomości dla terminalu LNG

15.09.2016 20:16 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Polskie LNG chce obniżenia podatku od nieruchomości dla terminalu LNG

Partnerzy portalu

Polskie LNG chce obniżenia podatku od nieruchomości dla terminalu LNG - GospodarkaMorska.pl

Polskie LNG chce od władz Świnoujścia czasowego obniżenia o 50 proc. podatku od nieruchomości dla działającego tam terminalu LNG.

W piśmie skierowanym do władz miasta jest mowa o obniżeniu o 50 proc. stawek podatku od nieruchomości dla składników majątku trwałego terminalu LNG w Świnoujściu od 1 stycznia 2017 r. do 31 grudnia 2022 r.

„Obniżenie wysokości stawek podatku od nieruchomości jest kluczowe dla zwiększenia konkurencyjności terminalu i pozyskiwania nowych klientów, zwłaszcza w początkowej fazie jego działalności” - poinformował w czwartek w przesłanym komunikacie Gaz-System, do którego należy Polskie LNG.

Obciążenie Polskiego LNG podatkiem od nieruchomości dla terminalu LNG wynosi ponad 40 mln zł rocznie, co stanowi ok. 20 proc. kosztów stałych eksploatacji terminalu – oszacował Gaz-System.

Wysokość rocznego zobowiązania Polskiego LNG z tytułu podatku od nieruchomości na rzecz Świnoujścia „ma podstawowe znaczenie dla jednostkowego kosztu świadczonych przy wykorzystaniu terminalu, a co za tym idzie dla możliwości wykorzystania pełnego potencjału, jaki oferuje” – napisano.

Z kolei rzecznik prezydenta Świnoujścia Robert Karelus podał, że prezydent nie będzie komentował wniosku dopóki nie otrzyma od Polskiego LNG pełnego wykazu przedmiotów opodatkowania podatkiem od nieruchomości wraz ze wskazanymi podstawami obliczenia podatku.

Według Karelusa, wskazana przez spółkę wartość podatku w wysokości 40 mln zł jest tylko szacunkowa.

„Decyzja o ulgach w podatkach ma konsekwencje w budżecie miasta, wieloletnich prognozach finansowych oraz planach inwestycyjnych i nie może być podejmowana w oparciu o niezweryfikowane dane” – podał Karelus. "Aby móc rzetelnie ocenić sytuację i ustosunkować się do wniosku spółki, niezbędne jest podanie przez jej zarząd konkretnych i miarodajnych danych, jakie spółka będzie wykazywać do opodatkowania podatkiem od nieruchomości” – podkreślił.

Na razie moc regazyfikacyjna świnoujskiego terminalu wynosi 5 mld m sześc. rocznie, czyli tyle, ile wynosi jedna trzecia polskiego zapotrzebowania. Jeszcze w tym roku ma zapaść decyzja dotycząca powiększenia mocy regazyfikacyjnej świnoujskiego terminalu LNG.

W ramach inwestycji w Świnoujściu wybudowano nowy falochron o długości ok. 3 km, nabrzeże wraz z systemem cumowniczym umożliwiającym rozładunek zbiornikowców LNG o pojemności ładunkowej od 120 tys. m sześc. LNG do około 217 tys. m sześc. LNG(Q-flex), dwa kriogeniczne zbiorniki do składowania procesowego LNG (każdy o pojemności około 160 tys. m sześc.), instalacje do regazyfikacji LNG oraz gazociąg Świnoujście - Szczecin o długości 85 km łączący Terminal LNG z polskim systemem przesyłowym.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.