pc
50 lat połączenia promowego Świnoujście-Ystad. Pierwszy prom na tej trasie wyruszył w czerwcu 1967 roku. Był to Gryf należący do Polskiej Żeglugi Morskiej.
Gryf na trasie Świnoujście-Ystad pływał pięć razy w tygodniu. W pierwszym roku działalności przewiózł 60 000 pasażerów, 11 000 samochodów oraz prawie 3 000 ciężarówek. W 1970 r. prom przekazano Polskim Liniom Oceanicznym.
Decyzja o połączeniu promowym pomiędzy Polską a Skandynawią została podjęta już w 1964 r. Wtedy brakowało jednak odpowiednich statków, inicjatywie nie sprzyjał też rząd.
Obecnie między Polską a Skandynawią pływa 10 promów. 7 należy do Unity Line, czyli Polskiej Żeglugi Morskiej i Euroafica Skipping Lines, dwa do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, a jeden to niemiecki TT-Line.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej