KM na podstawie Shipping Herald
W tym roku do światowej floty kontenerwców dołączyło 1,66 mln TEU. To o 11 proc. więcej niż w 2014 r. Spodziewany wzrost podaży na kontenerowce ma wynieść 8,2%. To największy poziom od 2010 roku.
Dostawy kontenerowców w sektorach 8-11 999 TEU oraz 12 000 TEU były bardzo intensywne w 2015 roku, łamiąc roczne rekordy po pierwszych dziesięciu miesiącach tego roku. Mniejsza jest natomiast łączna liczba statków przekazanych do użytku, ponieważ z każdym rokiem rośnie zdolność do przewożenia każdego z nich. Średnio wyniesie ona w tym roku 8320 TEU, w porównaniu z 7407 TEU w 2014 roku. Natomiast liczba dostaw nowych kontenerowców o pojemności do 8000 TEU będzie w tym roku najniższa od dwóch dekad.
Poziom rozbiórki kontenerowców w tym roku znajdować się będzie na najniższym poziomie od 2011 r. Szczególnie niski poziom w tym roku, w porównaniu z 2 latami ubiegłymi, obserwuje się w złomowaniu panamaxów. Według szacunków, na złom sprzedane zostaną w tym roku statki o łącznej pojemności 170 tys. TEU, natomiast w sumie do rozbiórki przeznaczy się kontenerowce o pojemności 250 tys. TEU, czyli mniej niż w roku poprzednim.
W efekcie niewielkich dostaw nowych statków oraz rozbiórki starych, światowa flota kontenerowców klasy panamax (do 3000 TEU) wzrośnie na koniec 2015 roku o 2 proc., natomiast klasy postpanamax (3000 - 7999 TEU) - o 3 proc.
Trendy podaży na kontenerowce pozostają kluczem do rozwoju sytuacji na rynku w 2015 roku, przyczyniając się zarówno do wywierania presji na obniżenie stóp towarowych raz wywierania nacisku na sektor post-panamax. Obecne prognozy wskazują, że dostawy kontenerowców ulegną spowolnieniu do 1,16 mln TEU w przyszłym roku, oczekiwany wzrost floty wyniesie 4,8%.
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego