pc
Osiem firm i konsorcjów chce wybudować ponad 16-kilometrowy odcinek drogi na trasie S61 Via Baltica. Firmy zaproponowały ceny od 288 mln zł do 467 mln zł. W poniedziałek otwarto oferty przetargowe – podała GDDKiA.
Proponowane ceny dotyczą projektu i budowy fragmentu Via Baltica od węzła Kolno (z którym ma się w przyszłości łączyć planowana łomżyńska obwodnica – PAP) do Stawisk. W sumie ma powstać blisko 16,5 km drogi.
Do przetargu stanęło w sumie osiem firm i konsorcjów. Jak poinformował PAP rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w Białymstoku Rafał Malinowski, najtańszą ofertę, w wysokości ponad 288 mln zł złożyło konsorcjum firm: STRABAG Sp. z o.o. i STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. Natomiast najdroższą ofertę (na 467 mln zł) złożyło konsorcjum: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. oraz PLANETA Sp. z o.o.
Jak powiedział rzecznik GDDKiA, był to pierwszy przetarg w nowej formule, gdzie cena może stanowić 60 punktów, a pozostałych 40 zdobywa się, spełniając – jak to określił – tzw. kryteria pozacenowe (jakościowe). Zauważył, że wszyscy oferenci zaproponowali najkrótszy czas realizacji – 31 miesięcy bez okresów zimowych, wszyscy uczestnicy przedstawili też najkorzystniejsze właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni.
Natomiast w środę mają być znane oferty w przetargu na drugi fragment Via Baltica – od Stawisk do Szczuczyna (18 km). Na te dwa odcinki – 16,5 km i 18 km – drogowcy ogłosili przetargi w lutym.
Oba przetargi mają wyłonić wykonawcę w systemie „projektuj i buduj”. Oznacza to, że ma on przygotować projekt budowlany, uzyskać w imieniu inwestora zezwolenie na realizacje inwestycji, a następnie wybudować odcinek drogi wraz z całą infrastrukturą towarzyszącą.
Jak informował wcześniej resort infrastruktury i budownictwa, zawarcie umów z wykonawcami jest planowane na koniec 2017 r., a rozpoczęcie prac budowlanych powinno nastąpić w 2019 roku. Roboty potrwają do połowy 2021 r.
Droga S61 ma stanowić jedną z polskich części trasy Via Baltica, czyli połączenia krajów nadbałtyckich z południową Europą. W Ostrowi Mazowieckiej ma odbijać na północ w stronę Łomży, Szczuczyna, Ełku i Suwałk, do granicy Polski z Litwą w Budzisku. Tam będzie się łączyć z litewską drogą A5 w stronę Kowna, a stamtąd poprowadzi do Rygi na Łotwie.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody