pc
To już 11 dostawa LNG dla Polski. W sobotę do Świnoujścia przypłynął pierwszy w tym roku statek ze skroplonym gazem ziemnym. Al Huwaila dostarczył około 210 tys. m3 LNG.
Statek Al Huwaila ma 320,5 m długości, 50,04 m szerokości oraz 12 m zanurzenia. Metanowiec może pomieścić 217 000 m3 LNG. Jednostka została przekazana do eksploatacji w 2008 r. przez Samsung Heavy Industries w Korei Południowej.
Większość skroplonego gazu jest na terenie świnoujskiego terminalu regazyfikowana, czyli poddawana procesowi zmiany stanu skupienia z płynnej na lotną, a następnie przekazywana do krajowego systemu przesyłowego w ilości ponad 120 mln normalnych m3 gazu ziemnego.
– Surowiec po opomiarowaniu na stacji pomiarowej kierowany jest bezpośrednio do gazociągu Świnoujście-Szczecin, skąd następnie jest przesyłany do pozostałej infrastruktury przesyłowej spółki GAZ-SYSTEM i dalej do klientów – tłumaczy Tomasz Pietrasieński, rzecznik GAZ-SYSTEM.
Jest też możliwość załadunku surowca (w formie skroplonej) na cysterny. Obecnie do Świnoujścia przyjeżdża od 5 do nawet 12 cystern LNG dziennie.
– Załadunek odbywa się na podstawie wcześniej uzgodnionych harmonogramów. Średni czas załadunku to około 2 godzin, łącznie z wykonaniem niezbędnych sprawdzeń cysterny i ciągnika oraz przygotowaniem dokumentów wymaganych przepisami prawa – mówi Pietrasieński.
Kolejny statek z LNG zawinie do Świnoujścia w przyszłym miesiącu.
Od pierwszej dostawy w grudniu 2015 roku, do Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego dostarczono już ponad 2 mln m3 skroplonego gazu ziemnego.
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?