GospodarkaMorska.pl/PAP
W sieci pojawił się time-lapse z historycznego tranzytu nowym Kanałem Panamskim. Jednostką, która jako pierwsza podróżowała tą drogą był statek Lycaste Peace (NYK Line). Przeprawa miała miejsce 26 czerwca.
W liczącym 80 km kanale wybudowane dwie nowe śluzy: Agua Clara po stronie atlantyckiej i Cocoli na Pacyfiku. Całość oddano do użytku z opóźnieniem 20 miesięcy. Inwestycja kosztowała 5,45 mld dolarów.
Przez Kanał Panamski przechodzi ok. 6 proc. światowego handlu. Głównymi klientami są Stany Zjednoczone i Chiny. Od 1914 roku przepłynęło nim ponad milion statków. Szacuje się, że dzięki jego poszerzeniu najbardziej wzrośnie handel między wschodnim wybrzeżem USA a krajami Azji.
Władze Panamy liczą, że otwarcie poszerzonego kanału odwróci uwagę opinii publicznej od afery wokół działalności panamskiej kancelarii prawnej Mossack Fonseca, która pomagała znanym i bogatym ukrywać swoje dochody.
Lycaste Peace w liczbach
Bandera:: Panama
Pojemność: 46021
DWT: 49999 t
Długość x Szerokość: 230m × 36,6m
Rok budowy: 2003
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej