• <
ATC_CARGO_TOP

PERN ma plan inwestycji w transport i magazynowanie ropy

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski PERN ma plan inwestycji w transport i magazynowanie ropy
PERN ma plan inwestycji w transport i magazynowanie ropy - GospodarkaMorska.pl

pc

25.05.2017 Źródło: własne

Filarami strategii PERN do 2020 r. są m.in. transport i magazynowanie ropy naftowej. Spółka rozbudowuje pojemności magazynowe, w tym w Terminalu Naftowym w Gdańsku, i przygotowuje projekt rewersyjnego tłoczenia surowca rurociągiem Odcinka Wschodniego.

PERN to jednoosobowa spółka Skarbu Państwa, strategiczna dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, która na terenie kraju zarządzą m.in. siecią rurociągów i baz magazynowych ropy naftowej.

„PERN opiera się na trzech filarach: klientach, zaangażowanym zespole oraz infrastrukturze przesyłowo-magazynowej. Strategia, z którą wyszliśmy do właściciela i która uzyskała akceptację wszystkich organów korporacyjnych, pokazuje jasno: nasz core business to przesył i magazynowanie ropy naftowej” – powiedział PAP prezes PERN Igor Wasilewski.

Jak przyznał, w przypadku Odcinka Wschodniego, rurociągu biegnącego z bazy magazynowej PERN w Adamowie przy granicy z Białorusią do bazy magazynowej w Miszewku Strzałkowskim pod Płockiem, magistralą tą płynie rosyjska ropa naftowa dostarczana do rafinerii w Polsce i w Niemczech. Spółka podjęła decyzję o przygotowaniu analizy i projektu technicznego tłoczenia rewersyjnego surowca, czyli transportu ropy w odwrotnym kierunku, z bazy pod Płockiem do bazy w Adamowie.

„Rewers na Odcinku Wschodnim chcemy przygotować etapami, część do 2020 r., a część do 2022 r. Założenie jest takie, by przepustowość rewersu wynosiła 15 mln ton w pierwszym etapie, a w drugim około 22 mln ton w ciągu roku. To są nasze przybliżone szacunki” – powiedział prezes PERN.

Odnosząc się do przesłanek, które zdecydowały o podjęciu projektu rewersyjnego wykorzystania Odcinka Wschodniego, Wasilewski wskazał na konieczność dostosowania usług logistycznych PERN w transporcie i magazynowaniu ropy naftowej do nowych potrzeb rafinerii - w ramach dywersyfikacji coraz częściej korzystają one bowiem z nowych kierunków dostaw surowca, drogą morską.

„Nasi klienci, czyli polskie i niemieckie rafinerie, szukają ropy z różnych kierunków. Pojawiły się dostawy tankowcami do Lotosu i Orlenu z Arabii Saudyjskiej, Iranu czy USA. Te dostawy będą się zwiększały. Zbiorniki na surowiec mamy w trzech miejscach: w Gdańsku, Płocku i Adamowie. W związku z dywersyfikacją dostaw przez klientów PERN, w Adamowie okresowo mogą się pojawiać wolne pojemności magazynowe. W takiej sytuacji rewers umożliwi pełniejsze wykorzystanie tej bazy do magazynowania ropy dostarczanej nie tylko z kierunku wschodniego” – wyjaśnił Wasilewski.

Prezes PERN zwrócił przy tym uwagę, iż w zmieniającej się sytuacji międzynarodowej w zakresie nowych kierunków dostaw ropy naftowej, także Białoruś poszukuje możliwości dywersyfikacji źródeł zaopatrzenia w ten surowiec: „Ostatnio rafineria Mozyr przyjęła ropę naftową z Azerbejdżanu, a także z Iranu. Pozwala na to odcinek rurociągu Odessa–Brody na Ukrainie. Dziś chcemy przeanalizować możliwość dostawy ropy drogą morską przez naszą sieć do Adamowa”.

Wasilewski zaznaczył jednocześnie, iż oprócz projektu rewersyjnego tłoczenia surowca rurociągiem Odcinka Wschodniego PERN podtrzymuje plan zwiększenia przepustowości rewersyjnego rurociągu Odcinka Pomorskiego, łączącego bazy magazynowe spółki pod Płockiem i w Gdańsku, o blisko 10 proc. Obecnie przepustowość tej magistrali w kierunku Gdańska wynosi ok. 27 mln ton, a w kierunku odwrotnym ok. 30 mln ton rocznie.

„To inwestycja, która zakłada zmianę parametrów stacji pomp i zwiększenie przez to ilości transportowanej ropy naftowej. Termin realizacji, zgodnie ze strategią, to perspektywa 2020 r. Musimy tę inwestycję zaprojektować w taki sposób, żeby nie zakłócić dostaw do klientów” – oświadczył prezes PERN.

Nawiązując do nowych uwarunkowań i wymagań rynkowych, Wasilewski wymienił związane z tym oczekiwania klientów PERN, obejmujące magazynowanie ropy naftowej, w tym także separację różnych gatunków surowca lub ich mieszanie – blendowanie, zgodnie z aktualnymi potrzebami, np. produkcyjnymi w przypadku rafinerii.

„Ropa naftowa z różnych stron świata ma oczywiście odmienny skład chemiczny. Nasi klienci oczekują, że gdy przypłynie tankowiec, rozładujemy surowiec do zbiorników i będziemy go magazynowali, a gdy rafineria przestawi swą produkcję, uruchomimy jego przesył. To wymusza na nas konieczność zapewnienia separacji ropy naftowej, czyli budowę zbiorników pod konkretne oczekiwania klientów związane z zamówionymi przez nich dostawami. Ale drugim wymogiem jest blendowanie. Klienci pytają nas, czy jesteśmy w stanie zmieszać różne gatunki ropy, magazynować określoną mieszankę, a następnie przekazać ją odbiorcy, utrzymując stałe parametry” – wyjaśnił prezes PERN.

Odpowiedzią PERN na oczekiwania klientów, jak zaznaczył Wasilewski, jest działający od kwietnia 2016 r. Terminal Naftowy w Gdańsku o pojemności 375 tys. metrów sześc. ropy naftowej, który spółka zamierza rozbudować najpóźniej do 2022 r. o nowe zbiorniki, podwajając w ten sposób tamtejsze możliwości magazynowe.

„Zgodnie z naszym core businessem w gdańskim Terminalu Naftowym zbudujemy dodatkowe zbiorniki i tym samym dwukrotnie zwiększymy tam pojemności magazynowe ropy naftowej. Rozpoczęliśmy już projektowanie. Chcielibyśmy, by cała inwestycja zakończyła się w 2020 r., ale niewykluczone, że z uwagi na proces inwestycyjny będzie to 2021 r., maksymalnie 2022 r.” – powiedział Wasilewski. Przypomniał, iż budowa pierwszego etapu gdańskiego Terminalu Naftowego trwała trzy lata.

Obiekt ten, funkcjonujący jako naftowy hub morski, już teraz - według prezesa PERN - daje spółce nowe możliwości rozwojowe. Planowana rozbudowa jeszcze je zwiększy. „Terminal Naftowy w Gdańsku to dla nas wykorzystanie szansy. Zbiorniki są tam wypełnione po dach. Mamy podpisane umowy, które rezerwują pojemności na najbliższe dwa lata. To pokazuje, jaką rolę ten obiekt zaczyna odgrywać w zakresie magazynowania i jaką może pełnić w przyszłości, szczególnie, że dziś naszymi klientami stały się także międzynarodowe koncerny” – ocenił Wasilewski.

Przypomniał, iż PERN w ramach zwiększania pojemności magazynowych planuje także rozbudowę swej bazy magazynowej w Gdańsku, gdzie do 2020 r. mają powstać dwa zbiorniki na ropę naftową po 100 tys. metrów sześc. każdy. „PERN zmienia się i przystosowuje do warunków rynkowych” – podsumował Wasilewski.

Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
okmarit_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 32700,00 $ tona -1,07% 17 cze
 Cynk 2962,00 $ tona -0,34% 17 cze
 Aluminium 2427,00 $ tona -1,10% 17 cze
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.