• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin. Kiedy etap trzeci?

28.12.2015 09:38 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin. Kiedy etap trzeci?
Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin. Kiedy etap trzeci? - GospodarkaMorska.pl

Drugi etap modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin zakończył się w połowie tego roku. Kolejny etap - prace związane z pogłębieniem toru wodnego - ruszą w 2016 r. i potrwają do  2021 r. Koszty inwestycji opiewają na ok. 1,4 mld.

Trzecim etapem modernizacji toru wodnego jest pogłębianie toru wodnego do 12,5 m, na długości ok. 62 km (cały tor wodny Świnoujście – Szczecin liczy ok. 67,7 km; na długości ponad 5 km od główek falochronów w Świnoujściu ma, zgodnie z odpowiednim rozporządzeniem, głębokości 14,3 m i 13 m). Szacunkowy koszt pogłębiania to ok. 1,4 mld zł. W 2016 roku mają zostać przeprowadzone procedury przetargowe na zaprojektowanie i wykonanie robót, które mogłyby zakończyć się w 2021 roku.

- Gotowe jest studium wykonalności projektu – powiedział na łamach 24kurier.pl Andrzej Borowiec, dyrektor szczecińskiego Urzędu Morskiego. - W oparciu o ten dokument złożony został wniosek do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska o wydanie decyzji środowiskowej.

Przypomnijmy, że drugi etap modernizacji toru objął przebudowę umocnień brzegowych kanału Piastowskiego i kanału Mielińskiego, po stronie wschodniej i zachodniej, na odcinku o długości ponad 8 km toru wodnego. Zmodernizowane umocnienia brzegowe zostały przystosowane do docelowej głębokości toru 12,5 m. Celem modernizacji umocnień (których budowa znajdzie się także w trzecim etapie, np. wzdłuż wschodniego brzegu Odry, na wysokości Stołczyna i Skolwina) jest zabezpieczenie brzegu przed rozmywaniem oraz zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi statków znajdujących się na drodze wodnej. Dzięki temu zostaną również wyeliminowane niekorzystne zjawiska, takie jak spłycenia czy przegłębienia, związane z uszkodzeniami lub osunięciami starych umocnień. W zakres robót budowlanych weszły także: likwidacja przeszkód nawigacyjnych (m.in. zniszczonych dalb, pomostu i pozostałości konstrukcji zdegradowanych umocnień), zalądowienie zatoczek po dawnej karsiborskiej przeprawie promowej, budowa nabrzeża technicznego na wyspie Mielin oraz odtworzenie nabrzeża nr 91. Przez ponad dwa i pół roku trwania budowy do modernizacji brzegów zużyto ok. miliona ton narzutu kamiennego i milion metrów kwadratowych geowłókniny.

Natomiast pierwszy etap modernizacji toru (2000 – 2004) obejmował budowę falochronów wyjściowych z kanału Piastowskiego na Zalew Szczeciński oraz przebudowę umocnień brzegowych wschodniej i zachodniej strony kanału, na odcinku ok. 3 km długości toru. Inwestycja kosztowała ok. 163 mln złotych i była finansowana z udziałem pożyczki udzielonej Polsce przez Bank Światowy. Konstrukcja obu falochronów i umocnień brzegowych została zaprojektowana i wykonana dla planowanej głębokości toru 12,5 m.

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 39575,00 $ tona 1,67% 18 paź
 Cynk 3814,00 $ tona 0,53% 18 paź
 Aluminium 3179,00 $ tona 0,54% 18 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.