• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Mein Schiff 1 w Porcie Gdynia. To jeden z najdłuższych wycieczkowców tego sezonu (foto, wideo)

pc

30.05.2019 03:56 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Mein Schiff 1 w Porcie Gdynia. To jeden z najdłuższych wycieczkowców tego sezonu (foto, wideo)

Partnerzy portalu

Mein Schiff 1 w Porcie Gdynia. To jeden z najdłuższych wycieczkowców tego sezonu (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

Nowoczesny, elegancki i ekologiczny. Tak w kilku słowach można opisać wycieczkowiec Mein Schiff 1, który w środę zacumował przy Nabrzeżu Francuskim w Porcie Gdynia. To drugi pod względem długości statek pasażerski tego sezonu.

Mein Schiff 1 ma 42,3 m szerokości, 8,05 m zanurzenia, 7 900 t nośności oraz 111 554 GT. Wycieczkowiec posiada energooszczędny oraz ekologiczny napęd, dzięki któremu zmniejszono o 30 procent emisje szkodliwych substancji w porównaniu do innych statków o podobnej wielkości.

Jednstka wyposażona jest w 4 główne silniki spalinowo-elektryczne Wärtsilä 48 MW (65.300 KM); 2 x 12 V cylindrów: 14,4 MW (19.600 KM); 2 x 8 L cylindrów: 9,6 MW (13.050 KM).

Napęd i sterowanie stanowią: 2 wały napędowe (długość 55,6 m, średnica 435 mm); 2 śruby (5-płatowe, średnica 5,8 m, masa 15,6 t); 2 stery Beckera (pow. 28 m², czas przełożenia z burty na burtę 14 s); 3 stery strumieniowe dziobowe (3 x 3 MW); 2 rufowe stery strumieniowe (1 x 1,8 MW + 2 x 1,4 MW). Prędkość jednostki to 21,7 w. Wyposażona jest także w 2 stabilizatory (pow. 15 m², min prędkość: 10 w, niwelują przechyły poprzeczne – tzw. „kiwanie”).

Na statku zastosowano uszczelnienie olejowe typu AX, czyli air seal, japońskiej firmy KEMEL. To system powietrzny charakteryzujący się barierą powietrzną, która izoluje olej z pochwy wału od wody morskiej, umożliwiając zastosowanie oleju mineralnego.

Jednostka została zbudowana w 2018 roku w fińskiej stoczni w Turku za 500 mln euro. Jej chrzest odbył się w 2018 r. w ramach obchodów 829. urodzin Portu Hamburg, które odbyły się w dniach 10-13 maja. Już 21 maja ubiegłego roku natomiast, nowoczesny wycieczkowiec gościł w Porcie Gdynia.

Operatorem statku jest TUI Cruises. Mein Schiff 1 pływa pod maltańską banderą po Morzu Bałtyckim oraz Morzu Śródziemnym, z zawinięciami na Maderę i Wyspy Kanaryjskie. Obecnie trwa 10-dniowy rejs po Morzu Bałtyckim z początkiem i końcem w Kilonii w Niemczech. Z Gdyni statek popłynął do Tallina, Sankt Petersburga, Helsinek i Sztokholmu. Rejs zakończy 6 czerwca w Kilonii.

Mein Schiff 1 może zabrać na pokład prawie 2 900 pasażerów, a załoga liczy 1 000 osób. Wycieczkowiec ma łącznie 16 pokładów i 1 447 kabin. Dla pasażerów przygotowano liczne atrakcje. To m.in.: restauracje i bary, sklepy, kasyno, teatr, baseny, SPA, siłownia i specjalny taras ze szklaną podłogą, który daje wrażenie „chodzenia po wodzie”.

Luksusowy Mein Schiff 1 w tym sezonie odwiedzi Port Gdynia jeszcze trzy razy: 3 i 23 lipca oraz 10 sierpnia. Kolejnym awizowanym wycieczkowcem jest AIDAmar. Statek spodziewany jest 1 czerwca.

W 2018 r. Port Gdynia gościł 50 dużych statków wycieczkowych, których przeciętna długość sięgała prawie 260 m. Przypłynęło na nich ponad 100 tys. pasażerów, a każdy z nich przeciętnie zostawił na Pomorzu 80 euro, co w sumie dało kwotę ok. 8 mln euro.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia prowadzi systematyczne działania na rzecz rozwoju bałtyckiej żeglugi wycieczkowej poprzez promocję portu oraz atrakcji turystycznych miasta i Pomorza. To właśnie oferta turystyczna regionu przyciąga coraz więcej turystów z całego świata. ZMPG uczestniczy także w targach branżowych, np. Sea Trade Cruise Global w Fort Lauderdale w USA, które stanowią okazję do nawiązania nowych kontaktów biznesowych.

Port Gdynia od zarania dziejów Polski morskiej był portem macierzystym dla pływających pod biało-czerwoną banderą tak wspaniałych statków jak: Polonia, Kościuszko, Pułaski, Piłsudski, Sobieski, Chrobry, Jagiełło, Batory i Stefan Batory.

W 2018 r. Port Gdynia pobił historyczny rekord. Przeładowano tam prawie 23,5 mln t ładunków, osiągając ok. 10-procentowy wzrost w porównaniu do 2017 r. Obecnie w Porcie Gdynia realizowane są kluczowe inwestycje: budowa nowego publicznego terminalu promowego i nowej portowej obrotnicy wraz z przebudową nabrzeży, pogłębieniem portowych akwenów i toru podejściowego do 16,5 m głębokości. Do 2026 r. powstać ma Port Zewnętrzny z nowym terminalem kontenerowym.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.