Paweł Kuś
Duński armator planuje przerzucić jeden lub więcej swoich serwisów przez rozbudowany Kanał Panamaski. Maersk Line będzie korzystał więc z możliwości przesyłu większych jednostek przez ten obiekt.
Tylko w tym roku Duńczycy planują wysłać przez Kanał Panamski ponad 400 statków, załadowanych łącznie ponad 400 tys. kontenerów. - Rozbudowa kanału to dobry moment dla światowego handlu, jak i samej Panamy. Cieszymy się, że będziemy mogli wysłać tamtędy nasze większe jednostki - powiedział Soren Toft, prezes Maersk Line.
Obecnie pięć procent światowego handlu przepływa przez Kanał Panamski. W tym roku ilość towarów przewiezionych przez ten obiekt ma wzrosnąć o 3 proc. Rozbudowa kanału najmocniej wpłynie na połączenia z wschodnich portów USA do Azji.
- Nowy kanał daje nam więcej możliwości, w szczególności na szlakach z Azji do Ameryki Południowej i do wschodnich portów USA. Prawdopodobnie przeniesiemy jeden lub więcej serwisów obsługiwanych przez duże jednostki na szlak przez kanał - powiedział Anders Boenaes z Maerska.
Kanał Panamski umożliwiał dotąd pływanie tylko mały kontenerowcom, do 5 tys. TEU pojemności. Te statki są w tym momencie już nieopłacalne dla armatorów. Dlatego z nadzieją patrzą oni na rozbudowę, która pozwoli ich jednostkom o ładowności 5,4-9,9 tys. TEU (łącznie 980 statków) oraz powyżej 10 tys. TEU (149 statków) przeprawienie się przez ten obiekt. Już tylko 157 statków nie będzie w stanie przepłynąć przez instalację.
Większość jednostek poruszających się na szlaku Azja-Wschodnie Wybrzeże USA będzie przeprawiać się przez rozbudowany Kanał Panamski. Przy 18 węzłach pokonanie trasy z Szanghaju do Nowego Jorku zajmie raptem 24 dni, o 4 dni krócej niż szlakiem biegnącym przez Kanał Sueski.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania