• <
HARTWIG SZCZECIN

Dołączenie HMM do aliansu 2M. Co się kryje za tym porozumieniem?

Paweł Kuś

27.06.2016 10:01 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Dołączenie HMM do aliansu 2M. Co się kryje za tym porozumieniem?
Dołączenie HMM do aliansu 2M. Co się kryje za tym porozumieniem? - GospodarkaMorska.pl

Koreańskie Hyundai Merchant Marine (HMM) prowadzi negocjacje w sprawie do dołączenia aliansu 2M, składającego się z Maersk Line i MSC. Zadłużony armator nie wydaje się jednak być odpowiednim partnerem dla dwóch największych przewoźników kontenerowych na świecie. Eksperci z agencji Drewry podejrzewają inny powód, dla którego może dojść do tego połączenia.

HMM zanotował 136 mln dolarów straty w pierwszym kwartale tego roku i wciąż trwa restrukturyzacja długu tego armatora. Koreańczycy sprzedają także swoje akcje i zamierzają pozyskać dzięki temu 2,2 mld dolarów. Przewoźnik planuje jeszcze w tym roku zamówienie 10 nowych kontenerowców o ładowności 14 tys. TEU.

Do pełni szczęścia HMM brakuje dołączenia do jednego z aliansów, a to wymogli na armatorze wierzyciele. Stąd zainteresowanie dołączeniem do sojuszu 2M. Problem w tym, że w tym przypadku Maersk i MSC nie mają nic do zyskania, gdyż kolejny armator oznacza jeszcze większą nadpodaż jednostek na szlaku Azja-Europa.

Negocjacje jednak trwają, co może sugerować, że doszło dop sekretnego porozumienia między stronami. Eksperci z Drewry spekulują, że koreański rząd bierze udział w przekonywaniu MSC i Maerska do przyjęcia HMM do aliansu. W zamian obaj armatorzy mogliby liczyć na niższą cenę budowy statków w koreańskich stoczniach lub korzystniejszed warunki pożyczek.

To nie pierwszy raz, gdy koreański armator chce przyłączyć się do istniejącego sojuszu. Wcześniej HMM negocjowało z The Alliance, aliansem Hanjin Shipping, Hapag-Lloyd, K Line, Mitsui O.S.K. Lines, Nippon Yusen Kaisha i Yang Ming. Na dołączenie nie zgodzili się armatorzy Hanjin Shipping i K Line - główni rywale HMM.

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_deepwater_2021_390x100

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 40187,00 $ tona 1,80% 3 gru
 Cynk 3323,00 $ tona 0,91% 3 gru
 Aluminium 2647,00 $ tona -0,26% 3 gru
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.