• <

Ma prawie pół kilometra długości. Piąty największy kontenerowiec świata przypłynął do Gdańska (foto, wideo)

Patrycja Cybulska

10.01.2018 18:48 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Ma prawie pół kilometra długości. Piąty największy kontenerowiec świata przypłynął do Gdańska (foto, wideo)
Ma prawie pół kilometra długości. Piąty największy kontenerowiec świata przypłynął do Gdańska (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

Piąty największy kontenerowiec świata w gdańskim porcie. Ochrzczony pod koniec listopada ubiegłego roku OOCL Scandinavia dziewiczy rejs z Dalekiego Wschodu zakończył w terminalu kontenerowym DCT. Statek zostanie w Gdańsku do czwartku wieczorem.

– Wymiary zewnętrzne są bardzo zbliżone dla wszystkich statków powyżej 18 000 TEU, czyli tych kontenerów 20-stopowych. Są one determinowane możliwościami przejścia przez cieśniny, jak również obsługi w terminalach kontenerowych. Te wszystkie statki są w granicach 400 m długości, szerokość to jest około 59 m i zanurzenie, w zależności od jednostki, to jest pomiędzy 14,5 a 16 m. Natomiast to, co różni te statki, to, można powiedzieć, wygospodarowanie miejsca na i pod pokładem, w związku z czym mogą zmieścić więcej lub mniej kontenerów. Akurat OOCL Scandinavia ma pojemność 21 413 TEU, w związku z czym jest najbardziej pojemnym statkiem kontenerowym na świecie – tłumaczy Dominik Landa, dyrektor handlowy DCT Gdańsk.

OOCL Scandinavia został zbudowany w 2017 r. w stoczni Samsung Heavy Industries (SHI) w Korei Południowej. To piąta z sześciu zamówionych jednostek tego typu. Należy do floty Orient Overseas Container Line, wchodzącej w skład największego na świecie aliansu żeglugowego Ocean Aliance. Landa poinformował, że ostatni kontenerowiec z serii – OOCL Indonesia, ma przypłynąć do DCT pod koniec lutego lub na początku marca. Pierwsza jednostka z serii – OOCL Hongkong, zawinęła do Gdańska w czerwcu ubiegłego roku. Kilka miesięcy później, w październiku, przypłynął tam drugi największy kontenerowiec świata – OOCL Germany, a w listopadzie kolejne jednostki z serii – OOCL Japan i OOCL United Kingdom.

Największe na świecie kontenerowce w ramach serwisu LL1, łączącego porty Dalekiego Wschodu z Gdańskiem, zawijają do DCT raz w tygodniu. Serwis jest obsługiwany przez 11 statków, z czego sześć należy właśnie do OOCL. Kontenerowce w ramach serwisu LL1 na trasie odwiedzają m.in. porty: Szanghaj, Ningbo, Xiamen, Yantian, Singapur, Felixtowe i Rotterdam. Podróż z Singapuru do Gdańska trwa 25 dni, z Szanghaju 35 dni, a cały rejs w obie strony – 77 dni. Jak poinformował dyrektor handlowy DCT Gdańsk, różnorodność towarów przypływających do Gdańska jest bardzo duża.

– Są to i elektronika, i części motoryzacyjne, odzież, obuwie, wszelkiego rodzaju inne artykuły. Eksportowane na Daleki Wschód są natomiast żywność, meble oraz inne produkty polskiej gospodarki, które trafiają na rynki światowe – mówi Landa.

Serwis LL1 realizowany jest w ramach aliansu żeglugowego Ocean Alliance, którego obsługę w Gdańsku rozpoczęło zawinięcie 9 maja ubiegłego roku statku OOCL Tianjin. W skład aliansu wchodzą linie: CMA CGM Group, Cosco Shipping, OOCL oraz Evergreen. Alians został zawiązany pomiędzy armatorami na 10 najbliższych lat. Oferuje w sumie 40 nowych serwisów żeglugowych na całym świecie, a jego flotę stanowią aż 323 statki kontenerowe, z czego 66 jednostek obsługuje trasę Azja-Północna Europa.

Terminal kontenerowy DCT Gdańsk rozpoczął działalność w 2007 r. Wtedy jego zdolność przeładunkowa wynosiła 500 000 TEU. Obecnie są to 3 000 000 TEU, co czyni go największym głębokowodnym terminalem na Bałtyku. Roczna zdolność przeładunkowa została podwojona dzięki uruchomieniu pod koniec 2016 roku nowego głębokowodnego nabrzeża przeładunkowego (T2).

– W ubiegłym roku zbliżyliśmy się do 1,6 mln TEU, zabrakło nam parę tysięcy. W tym roku tempo będzie utrzymane. Mamy cichą nadzieję, że w ciągu roku, dwóch lat dojdziemy do granicy 2 mln TEU – zapowiada Landa.

Obecnie terminal dysponuje głębokowodną linią nabrzeżową o długości 1,3 km. Rocznie DCT obsługuje ponad 460 jednostek, w tym 100 największych kontenerowych statków oceanicznych świata.

port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 40825,00 $ tona -2,44% 14 sty
 Cynk 3559,00 $ tona -0,42% 14 sty
 Aluminium 2977,00 $ tona 0,61% 14 sty
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.