27 kwietnia do portu masowego w Świnoujściu zawinął statek Polskiej Żeglugi Morskiej m/s „Sudety”, pod dowództwem kpt. ż. w. Tomasza Madeja. To pierwsza wizyta w polskim porcie jednostki z serii czterech największych masowców w historii armatora.
M/s „Sudety” to masowiec typu kamsarmax (największy, który może zawijać do portu Kamsar w Gwinei) o nośności 82 tysięcy DWT. Poza masowcami tej klasy we flocie PŻM większe były jedynie tankowce typu „Kasprowy Wierch”, eksploatowane w latach 70. XX wieku. Miały one ponad 140 tys. DWT.
M/s „Sudety” przywiózł do Świnoujścia ładunek blisko 70 tys. ton amerykańskiego węgla koksującego. Węgiel przewieziony zostanie następnie wagonami: 60 tys. ton do Huty Koszyce, należącej do amerykańskiego koncernu U.S. Steel oraz 10 tys. ton do Koksowni Częstochowa Nowa, należącej do polskiej grupy kapitałowej „Zarmen”.
Kamsarmax „Sudety” został zbudowany w 2013 roku w japońskiej stoczni Tsuneishi w Tadotsu. Ma długość 229 metrów a szerokość 32,3 metra. Ładunek węgla, jaki jednorazowo przewozi statek równy jest składowi kolejowemu złożonemu z 1366 klasycznych węglarek 60 tonowych. Utworzony w ten sposób pociąg miałby ponad 19 kilometrów długości.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody